Žádost o dočasný zákaz vjezdu automobilům nad šest tun na silnici z Drahonic na Bavorov, kterou podal drahonický starosta Václav Vokáč, odbor dopravy krajského úřadu smetl ze stolu. „Asi jsem to tak trochu čekal. Stále a dokola ten stejný argument. Vůbec se mi to nechce komentovat," neskrýval zklamání Václav Vokáč.
Podle vedoucího odboru dopravy a silničního hospodářství Jiřího Klásy se situace na uvedených silnicích začíná pomalu ustalovat. „Nesouhlasíme s omezováním vjezdů na přilehlých komunikacích, kdy při uzavření jakékoli komunikace dochází zákonitě k přesunu vozidel na zbývající komunikace. Pokud by byla tato komunikace pro vozidla nad šest tun uzavřena, došlo by pouze k přesunu této dopravy do jiných obcí," řekl Jiří Klása.
S tím Václav Vokáč nesouhlasí. „Samozřejmě, že by se doprava přesunula do jiných obcí. Ale byly by to obce, které leží na oficiální objízdné trase," zdůraznil.
Jiří Klása uvedl, že situaci nadále intenzivně sledují. „Jsme ve spojení s Policií ČR i se zhotovitelem stavby a kdyby mělo dojít k větším komplikacím, budeme je hned řešit," slíbil.
Kamiony tedy smějí po úzké silnici spojující Bavorov a Drahonice jezdit dál.
Úředníci nás poškodili. Chceme, aby kamiony zmizely, vzkazují z obcí
Starostové žádali odbor dopravy o doplnění dopravního značení cedulemi zákazu vjezdu automobilům nad šest tun. Nebylo jim vyhověno! Ti tedy nyní zvažují co dál.
Z obcí, kterých se výrazně dotkl nárůst kamionové dopravy kvůli uzavření vodňanského obchvatu, už zaznívají zoufalé reakce. „Už nevím, co víc bych pro zlepšení situace ještě mohl udělat," říká starosta Drahonic Václav Vokáč. Starosta Pivkovic Václav Lískovec se přidává a zmiňuje, že situace je možná ještě horší než v Drahonicích. „Budeme to muset nějak přežít," konstatoval.
Vjezd do těchto obcí nemají kamiony zakázaný a svou cestu si tudy zkrátí zhruba o 30 kilometrů. Není ale divu, že starostové s touto situací nesouhlasí a volají po změně. Důvodů je několik. Kamiony jezdí po úzkých silnicích, jen o centimetry se vyhýbají střechám budov a jejich hmotnost narušuje povrch silnic.
Zákaz vjezdu nejspíš nebude
Starosta Drahonic Václav Vokáč žádal odbor dopravy o doplnění dopravního značení cedulemi zákazu vjezdu automobilům nad šest tun na silnici z Drahonic do Bavorova. „Na moji žádost mi bylo odpovězeno slovy, že kdyby byl daný úsek pro kamiony uzavřen, došlo by jen k přesunu dopravy do jiných obcí. Do těch, kterými vede objížďka. Je to stejné, jako kdyby řidičům řekli, ať jezdí přes Drahonice, i když možná občas spadnou ze silnice," řekl rozhořčeně.
V Pivkovicích se na silnici v určitých místech vejde podle starosty Václava Lískovce jen jedno auto. „Silnice vedoucí skrz obec je velmi úzká a nerovná. Kamiony ničí krajnice a o pár centimetrů se vyhýbají budovám, na kterých vlivem otřesů vznikají praskliny," popsal.
Pro kamiony nejsou silnice stavěné
V Bílsku mají obyvatelé situaci o něco jednodušší, protože hlavní silnice vede mimo ves. I přesto ale starosta Jiří Kulík vidí v průjezdu kamionů jisté nevýhody. „Pominu-li složitější dopravní situaci, musím poukázat na fakt, že kamiony svou vahou výrazně poškozují krajnice. Vzhledem k tomu, že tudy nevede oficiální objížďka a silnici spravuje kraj, pochybuji o tom, že se zhotovitel stavby obchvatu Vodňan bude chtít podílet na nápravě škod, které na místní komunikaci za tři měsíce nepochybně vzniknou," podotkl Jiří Kulík.
Podle starosty Budyně Jaroslava Valenty je přímo uprostřed obce velmi nepřehledný úsek, na kterém často chybí málo k dopravní nehodě. „Poloha naší obce řidiče často svádí k rychlé jízdě, protože silnice působí přehledně. Opak je ale pravdou. Při výjezdu z jedné z vedlejších cest se musí řidič spolehnout pouze na zrcadlo, protože v pohledu doleva mu brání kaplička. Naštěstí už dlouho zde k ničemu nedošlo, ale v minulosti tady tekla krev a zvýšený průjezd aut bezpečnosti rozhodně nepřidává," uvedl.
V Bavorově je situace podle starosty Miroslava Fence stále stejně složitá. „Bohužel naší žádosti o zákaz vjezdu vozidel nad šest tun, kterou jsme podali společně s drahonickým starostou Václavem Vokáčem, nebylo vyhověno a sám v současné době nevím, jaké páky bychom mohli ještě použít. Nicméně budu i nadále usilovat o to, aby byl tranzit kamionů na této trase zakázán," uzavřel Miroslav Fenc.
Oficiální objízdná trasa vede přes Strakonice, Volyni, Vimperk a Netolice.