VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železnice po sto letech – více cestujících, více vlaků, rychlejší cesta

České Budějovice - Na konci října oslavíme 100. výročí od vzniku republiky. Prakticky ve stejný okamžik vznikly také Československé státní dráhy. Jejich nástupcem v České republice je národní dopravce České dráhy.

17.10.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Jan Čech

Podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského se za sto let ukázalo, že Češi železnici mají ve velké oblibě. Už v roce 1921 připadalo na každého Čechoslováka 13 cest podniknutých vlakem a každý na železnici ujel 475 kilometrů. Železnice ale tehdy neměla konkurenci. Auta a autobusy byly vzácností a letecké linky ještě neexistovaly. Ostatně i prezident T. G. Masaryk přijel do nové republiky vlakem a právě přes jižní Čechy. Dodne tuto událost připomíná třeba pamětní deska v Českých Budějovicích.

Podívejme se na to, jak se cestovalo vlaky před téměř 100 lety, když vznikla Československá republika, a dnes.

Přibližně před sto lety, v roce 1921, již byla situace v mladém Československu stabilizována. Železniční doprava tehdy představovala podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jediný moderní obecně dostupný dopravní prostředek. Síť autobusů neexistovala. V provozu bylo jen několik málo začínajících spojů. Vlastní automobil byl nedostižný luxus i pro řadu zámožných osob. V této době bylo v Československu přibližně 3 a půl tisíce osobních vozů. Jeden tak připadal na více než 3 a půl tisíce obyvatel. Ve stejné době zde jezdilo jen něco přes 2 000 nákladních automobilů, přibližně 200 speciálních a kolem 2 000 motocyklů a tříkolek. Dnes je u nás registrováno přes 5,5 milionu osobních automobilů a jeden automobil tak připadá na méně než dva občany. První československá letecká linka byla zavedena až na podzim roku 1923. Železnice tak nesla tíhu prakticky veškerých meziměstských přeprav.

Na trati Praha – České Budějovice jezdily v roce 1921 jen tři dálkové spoje, dnes jich tady jezdí 23 a nesrovnatelná je také rychlost jízdy. V roce 1921 jel rychlík tři a čtvrt hodiny, dnes jsou to u expressu jen dvě hodiny.

Vlakem jezdíme víc a levněji
„V roce 1921 tak využilo služeb železnice 174 milionu lidí, kteří ujeli skoro 6,5 miliardy kilometrů. To představuje přibližně 13 cest na každého občana mladého státu a přibližně 475 kilometrů ujetých vlaky,“ říká Petr Šťáhlavský a dodává, že při srovnání se současností je však třeba vzít v úvahu, že železnice neměla žádnou konkurenci, vzdálenosti napříč Československem byly mnohem větší, ale na druhou stranu představovalo cestování i v „dřevěné“ 3. třídě při běžných platech drahý luxus. Při průměrné mzdě kolem 200 až 300 korun měsíčně, úředník si prý vydělal dokonce 300 až 500 korun měsíčně, stála jízdenka rychlíkem z Prahy do Brna 75 korun. Za průměrnou mzdu tak bylo možné pořídit přibližně jen 3 až 4 cesty, úředník si mohl dovolit dokonce 4 až 6,5 cest mezi oběma městy. Při současné průměrné čisté mzdě 22 až 23 tisíc korun si může občan České republiky pořídit až 100 jízd mezi oběma metropolemi.

„V současnosti přepraví železnice jen na území České republiky 183 milionů osob, které ujedou skoro 9 a půl miliardy kilometrů. To je i navzdory rekordní motorizaci našich domácností přibližně 18 cest na obyvatele a téměř 950 kilometrů na obyvatele, které ve vlaku ujede,“ popisuje současnost Petr Šťáhlavský. Přitom vzdálenosti v rámci České republiky jsou mnohem menší, než tomu bývalo v Československu. Pokud bychom započetli i údaje za Slovensko, byl by počet cestujících přibližně 250 milionů a ti by ujeli vlaky skoro 13 miliard kilometrů.

Rychleji a častěji
Tipněte, o které je to trati? Vyzývá Petr Šťáhlavský a dodává - jezdí na ní jen 3 rychlíky za den a cesta trvá skoro 8 a půl hodiny. Nevíte? Je to spojení Prahy a Bohumína v roce 1921. Do Olomouce nebo Brna to není o mnoho lepší. Prahu a Olomouc za den spojovaly jen 3 páry rychlíků a cesta trvala skoro 6 hodin, mezi Prahou a Brnem jezdily dokonce 4 rychlíky. Cesta mezi oběma městy jim trvala 5 až 5,5 hodiny.

To si dnes asi nikdo nedokáže představit, protože dnes cesta vlaku z Prahy do Olomouce trvá přibližně 2 hodiny (to je přibližně o 3,5 až 4 hodiny méně), do Ostravy méně než 3 hodiny (o více než 5 hodin méně) a do Brna je to 2,5 hodiny (o 2,5 až 3 hodiny méně).

Také četnost spojů je podle Petra Šťáhlavského nesrovnatelná. Z Prahy do Olomouce jezdily krátce po vzniku Československé republiky jen 3 rychlíky denně, zatímco dnes se dostanete jen s Českými drahami 33 vlaky, na Ostravsko jezdily také jen 3 dálkové vlaky, dnes jich je 17 a do Brna lze dnes cestovat dokonce po dvou různých tratích až 32 spoji Českých drah, v roce 1921 tam jezdily jen 4 rychlíky mladičkých ČSD.

Lepší to ale nebylo ani u osobní dopravy. I na dnes frekventovaných tratích v okolí Prahy, kde jezdí zastávkové vlaky každou čtvrthodinu, jezdily osobní vlaky v hodinových i dvouhodinových intervalech. Třeba z Prahy do Kolína jezdilo denně jen 11 osobních vlaků a po jednom vlaku do Jičína, Českého Brodu a po jednom posilovém vlaku v pracovní dny a ve volné dny. V současnosti vyjíždí v pracovní dny z Prahy tímto směrem neuvěřitelných 62 zastávkových spojů.

Podobné to bylo i na jiných tratích. Z Prahy do Benešova jezdilo jen 9 osobních vlaků s dřevěnými lavicemi za den a několik posilových víkendových vlaků. Doba jízdy byla 2 hodiny. V současnosti vyjíždí v pracovní dny z Prahy tímto směrem 64 regionálních spojů s klimatizovanými vozy, které trať projedou za poloviční čas, za jednu hodinu.

Autor: Edwin Otta

17.10.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Ostatní zpracovatelé masa, ryb a příbuzní 15 000 Kč Ostatní zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci dělník v potravinářské výrobě - zpracovatel masa. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 24. Poznámka: Náplň práce: ukládání drůbeže nebo drůbežích dílů na tácky, sáčkování a balení kuřat, kontrola kvality masa, obsluha balícího a etiketovacího zařízení, Začátky směn:, ranní směna Po - 00:00-8:15, Út - 4:00-12:15, St- Pá - 6:00-14:15 hod., odpolední směna- Po - 8:15-16:30, Út - 12:15 - 20:30, St - Pá14:15-22:30 hod., Svoz zaměstnanců do práce - zevčasněné směny, z práce - z odpolední směny (pokud není spoj), Svoz je zajištěn ve směru na Protivín, Bílsko, Bavorov, Strunkovice nad Blanicí, Nestánice, Zaměstnanecké výhody: závodní stravování, dovolená nad rámec stanovený zákoníkem práce, příspěvek na dopravu, příspěvek na penzijní připojištění, požitky na základě zaměstnaneckého fondu, zvýhodněné volnočasové aktivity a další benefity v souladu s vnitřími předpisy zaměstnavatele, KONTAKT: Soukupová Marie, tel.: 383 838 010, e-mail: marie.soukupova@voddrubez.cz, Kovářová Ladislava, tel: 383 838 112, e-mail: ladislava.kovarova@voddrubez.cz,, osobně - Radomilická 886, Vodňany Po-Pá: 7:00 - 14:30 hod.. Pracoviště: Vodňanská drůbež, a. s., Radomilická, č.p. 886, 389 01 Vodňany. Informace: Marie Soukupová, +420 383 838 010. Výroba - Výroba Brusič nástrojů a kovů 17 000 Kč Brusiči nástrojů a kovů 1x brusič na kulato, 1x brusič na plocho. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: POŽADAVKY: vyučení v oboru, praxe vítána, Pracovní poměr na dobu určitou roku s možností prodloužení, KONTAKT: Petra Masopustová, tel.: 383342858, e-mail: maskova@czas.cz. Pracoviště: Čz strojírna, s.r.o., Tovární, č.p. 202, 386 01 Strakonice 1. Informace: Jiřina Mašková, +420 383 342 858. Výroba - Výroba Ostatní zpracovatelé masa, ryb a příbuzní 15 000 Kč Ostatní zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci ostatní zpracovatelé masa. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Náplň práce: ukládání drůbeže na tácky, sáčkování a balení kuřat, kontrola kvality masa, obsluha balícího a etiketovacího zařízení, Začátky směn: (zevčasněné směny), - ranní směna PO -00:00-8:15, ÚT- 4:00-12:15, ST- PÁ - 6:00-14:15hod., - odpolední směna: PO -8:15-16:30, ÚT- 12:15 -20:30, ST- PÁ - 14:15-22:30hod., KONTAKT: telefonicky od PO - PÁ 7:00-14:30hod. Marie Soukupová tel.:38383801, e-mail: marie.soukupova@voddrubez.cz, Ladislava Kovářová tel.: 383838112, e-mail: ladislava.kovarova@voddrubez.cz. Pracoviště: Vodňanská drůbež, a. s., Radomilická, č.p. 886, 389 01 Vodňany. Informace: Marie Soukupová, +420 383 838 010. Výroba - Výroba Brusič nástrojů a kovů 16 000 Kč Brusiči nástrojů a kovů brusič. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Místo výkonu práce: Stožická 1014 a Číčenická 1284 Vodňany, Jedná se o práce: broušení kovů, Pracovní doba: 6:00-14:00 a 14:00-22:00 hod., KONTAKT: telefonicky Po-Pá 6:30-19:00 Kurosh Viktoria, tel.: 775511969, e-mail: Tar-Kopn@seznam.cz. Pracoviště: Tarhon - metal s.r.o. - pracoviště stožická, číčenická, Stožická, č.p. 1014, 389 01 Vodňany. Informace: Viktoria Kurosh, +420 775 511 969.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Opilý se řítil dvoustovkou po dálnici D3

Ilustrační foto.

Archeologické výzkumy na Vodňansku

Na obchvaty chtějí dostat dotace

Jižní Čechy – Prosincová schůzka bude ladit termíny staveb u Českých Budějovic

Vzkaz z Vatikánu: Přidejte kostelu na noblese

Tábor - K titulu bazilika minor vede cesta přes stavební úpravy. Klokotská farnost již připravuje projekt.

Posezení v Degustovně

Strakonice - Strakonický deník a pivovar DUDÁK připravily pro účastníky podzimní části TIP Ligy posezení v Degustovně strakonického pivovaru, a to v pondělí 26. listopadu od 16 hodin.

Martin Šonka má první titul

Praha – „Tak jsme mistři, no a co!“ Přesně těmito slovy při vylézání ze svého stroje zahájil oslavy vysněného titulu mistra světa akrobatický pilot Martin Šonka, jenž v neděli dokonal dlouhou pouť sezonou v prestižním seriálu Red Bul Air Race.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT