Nový kámoš

Jak takovou věc vyřešit? „Pořídila jsem si pejska. Nic drahého, jen takového malého gaučáka. Dala jsem mu jméno Pepa, ale postupem doby se z něj stal Pepča,“ dodává Ludmila. Jsou už spolu přes sedm let a jeden bez druhého nedají ani ránu. „Vím, že šly ceny nahoru i ve věcech kolem zvířat. Zkoušela jsem levnější granule, ale nebylo to ono. Pepča se začal jinak vyprazdňovat, protože i jinak jedl. Tak jsme se vrátili k původním granulím, i když utratím tak o tisícovku více,“ říká Ludmila. „Jsou to jen peníze,“ dodává s tím, že na svém kamarádovi nebude šetřit.

Kvalita vede

Její slova potvrzuje majitelka chovatelských potřeb a krmiv ZOO shop Vodňany Jana Vavrušková. „Majitelé zvířat chtějí stále stejně kvalitní krmení, i když je dražší. Jen se možná snaží upravit dávkování, ale zároveň nechtějí své miláčky trápit hlady,“ říká žena, jejíž oficiální obor je ekonomika, ale před pěti lety jí učaroval svět podnikání.

Zdražení však zasáhlo jiný sortiment. „Různé doplňky, hračky, zařízení. Například ptačí klece. Dříve stála v průměru 1200 korun, teď více než 2000 korun. Tak jdou lidé raději do bazaru nebo tu starou ještě očistí,“ dodává.

Zásah do kmenu lípy.
Stará lípa už byla pro lidi v blízkosti mlýna nebezpečná

Strašák zdražování byl ale zpočátku prý natolik velký, že chvilku přemýšlela, zda dokáže dál podnikat. V současné době se rozhodla otevřít větší prodejnu blíž vodňanskému náměstí.

Své jisté

Podobně popsal situaci Josef Kuneš ze strakonického obchodu Farmář. K tomu uvedl ale ještě jeden aspekt. „Zvedl se počet lidí, kteří chtějí být hospodářsky soběstační – tím myslím chovatele slepic nebo králíků. Vzhledem k cenám vajec i masa se dost lidí rozhodl pořídit si malochovy, pár slepic, pár králíků. Tím pádem ale také chtějí mít jak nové králíkárny či slepičárny, tak dostatek krmení,“ vysvětluje.

Co se týká krmení pro psy nebo kočky, tak část klientů zůstala u původních značek i přes navýšení cen, část volí levnější variantu. Počet nakupujících se dokonce zvedl.