„S jízdním řádem 2022 nás čeká největší revoluce v kvalitě, komfortu a rozsahu nabízených služeb od nasazení Railjetů před 7 lety. Do provozu nasadíme nové vlaky v hodnotě zhruba 9 miliard korun. Velká část z nich začne jezdit od začátku nového jízdního řádu a další podle plánu nasadíme v průběhu roku 2022,“ říká Ivan Bednárik, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Největší novinkou budou moderní soupravy InterJet, jak dokládají slova Ivana Bednárika: „Po éře Pendolina a Railjetů, které v minulosti znamenaly zlomové okamžiky v komfortu a službách v dálkové dopravě, nyní přichází éra InterJetů, které jsou ještě lepší než jejich populární předchůdci. Nasadíme je na linky ‚Západní expres‘ a ‚Krušnohor‘. Poprvé v centrální Evropě budou vlaky vybaveny speciálními okny, která lépe propouští mobilní signál, aby se v nich dalo lépe telefonovat. V první třídě jsou bezdrátové nabíječky a novinkou budou i zásuvky na dobíjení elektrických vozíků a elektrokol.“

Městská hromadná doprava. Ilustrační foto..
Dopravní podnik posadil za volant i techniky z údržby

Jednotky však nebudou mít restaurační vůz, což odpovídá současnému trendu mezi objednateli zajistit provoz vlaků na kratší a střední vzdálenosti co nejefektivněji s nízkými náklady. České dráhy však v těchto spojích nabídnou drobné občerstvení přímo na místech cestujících prostřednictvím mobilního minibaru.

Koženky půjdou z kola ven

„Ve velké míře se pustíme do náhrady starších vozů, takzvaných ‚koženek‘, v obyčejných rychlících. ‚Koženky‘ zmizí z plánovaných oběhů v mnoha vlacích a nahradíme je klimatizovanými vagóny s řadou služeb, jako je Wi-Fi nebo zásuvky na dobíjení cestovatelské elektroniky. Většina našich rychlíků tak nabídne komfort vlaků EC / IC,“ doplňuje Ivan Bednárik.

Konkrétní příklady změn vyjmenovává Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu: „Kvalitativní skok zaznamenají cestující v rychlících ‚Vltava‘ a ‚Lužnice‘ z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a Českých Velenic a v rychlících ‚Vysočina‘ z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna. Tam odstavíme nejvíce ‚koženek‘ a nahradíme je moderními vagóny. Jednotlivé komfortní vozy pak doplníme také do rychlíků ‚Hradečan‘ a ‚Krakonoš‘ z Prahy do Hradce Králové a Trutnova a do rychlíků ‚Bouzov‘ z Brna do Olomouce a Šumperka. Starší vozy pak budeme používat jako zálohu, např. při posilování dopravy nebo jako operativní náhradu.“

Nové soupravy v regionální dopravě nabídnou Wi-Fi nebo nabíjení elektrokol

Moderní soupravy zamíří i na regionální linky. „S novým jízdním řádem a během roku 2022 nasadíme na linku Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm nové patrové jednotky push-pull a RegioPantery zamíří na regionální linky v Jihočeském kraji. Díky tomu vyřadíme z každodenního provozu desítky velkoprostorových vozů z přelomu 80. a 90. let,“ doplňuje Jiří Ješeta. Nové jednotky nahradí např. vozy typu Bdtmee z bývalé NDR přezdívané „Honecker“, ale především vozy řad Bdt, Bdtee nebo vozy se služebním oddílem BDs.

Stavba pro Lidl v Českých Budějovicích v září 2021.
Na Budějovicku staví obchody pro Lidl, Kaufland, Billu, podívejte se

Moderní regionální soupravy nabídnou cestujícím služby na úrovni dálkových expresů. Jsou klimatizované, plně bezbariérové, vybavené zásuvkami a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky a nově i výkonnými zásuvkami 230 V pro dobíjení elektrických vozíků handicapovaných cestujících a elektrokol. Soupravy push-pull na Ostravsku budou mít i speciální okna umožňující lepší průchod mobilního signálu, podobně jako InterJet.

České dráhy budou během jízdního řádu 2022 uvádět do provozu také další modernizovaná vozidla, např. v Olomouckém kraji jde o motorové jednotky Stadler GTW, a v dalších soupravách budou rozšiřované služby, např. v motorových soupravách v Královéhradeckém kraji.

Změny ve vnitrostátní dopravě

U dálkových vlaků nedochází k významným změnám. Na všech linkách operovaných Českými drahami zůstává zachován současný rozsah provozu a jen minimálně, v rozsahu jednotlivých minut, se upravují cestovní doby a časy odjezdů a příjezdů.

V Českých Budějovicích se parkovací systém s modrými zónami rozšiřuje o další ulice. Tentokrát zhruba mezi Novohradskou, Mánesovou, řekou Vltavou a Papírenskou. Nové plochy začnou fungovat v závěru roku 2021.
Budějovice rozšiřují modré zóny, kruháč na Lišov omezí o víkendu jízdní pruhy

R 17 Vltava Praha – České Budějovice a Lužnice Praha – České Velenice: Vlaky nově zastaví ve stanici Praha-Zahradní Město. Kmenové soupravy budou sestaveny z klimatizovaných vozů EC / IC a budou z nich vyřazeny starší typy („koženky“). Spoje nabídnou nové služby: přepravu osob na vozíku, Wi-Fi, elektrické zásuvky 230 V pro napájení cestovní elektroniky a dětské kino. Přeprava kol bude možná formou spoluzavazadla.