Krajský soud v Českých Budějovicích povolí reorganizaci firmy, řekl ve středu 31. ledna 2024 soudce Zdeněk Strnad. Věřitel Jan Kysela uvedl, že do 120 dní předloží reorganizační plán. Firma JHMD je v úpadku od října 2022, kdy provoz vlaků zastavila. Dluží 350 milionů Kč, vyplývá z přehledu pohledávek. Vlaky by mohly opět jezdit od června, řekl ČTK insolvenční správce David Jánošík. Firma by se dala prodat až za 121 milionů Kč, vyplývá ze znaleckého posudku. "Reorganizace dává docela dobrý základ tomu, aby se vlaky znovu (letos) rozjely, a pokud se to podaří, mohla by úzkokolejku čekat pěkná budoucnost," řekl novinářům Jánošík.

Jihočeský kraj je připravený objednat prázdninový provoz vlaků na úzkokolejce u dopravce, který bude mít všechna povolení. Kraj na to letos vyčlenil pět milionů Kč, řekl ČTK jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Jihočeský kraj a Vysočina zajišťují v trase náhradní autobusovou dopravu.

"Jak jsem k tomu reorganizačnímu návrhu byl nedůvěřivý – a stále si myslím, že obce vám to (koupi) neodkývají – tak řada mých pochybností odpadla. Podstatné je, aby dlužník přežil," řekl soudce Strnad. Návrh představil věřitel Jan Kysela, někdejší člen vedení JHMD a její akcionář. Cílem je obnovit provoz a předat aktiva do rukou "veřejnoprávního subjektu," aby se zajistila udržitelnost," uvedl. Státní zástupkyně Michaela Hojdarová řekla, že návrh má reálný základ a cíl.

Strategický investor, firma good thing, by koupila od JHMD část aktiv, nemovitosti a stoprocentní podíl v dceřiné firmě JHMD, společnosti Správa úzkokolejných drah. "Počítáme, že bychom jednali s obcemi," řekl Kyselův advokát Michal Žižlavský. Soudce v první fázi jednání pochyboval, zda obce budou mít na nákup drah peníze. Senátor Jaroslav Chalupský, který je i opoziční jindřichohradecký zastupitel (Hradec srdcem a rozumem) ČTK řekl, že reorganizační návrh obsahuje lži.

Samotný spolek Jindřichohradecká úzkokolejná dráha se k návrhu staví zatím zdrženlivě, potřebují se nejprvě seznámit se všemi podrobnostmi záměru. „Obce jsou připraveny iniciovat jednání s kraji (Jihočeským a Vysočinou) a státem ohledně možnosti společného budoucího vlastnictví drážní infrastruktury, nikoliv však tak, že by obce měly krýt ze svých zdrojů pohledávky věřitelů JHMD a.s," zdůrazňují v prohlášení, které vydali v reakci na nejnovější dění.

Obce ze spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha daly část peněz na žádost o bezpečnostní osvědčení k provozu dráhy, kterou v úterý podala Správa úzkokolejných drah k Drážnímu úřadu. Díky osvědčení lze provozovat vlaky. Zástupce firmy Swietelsky Rail CZ, která má obrat 2,5 miliardy, dnes u soudu řekl, že firma by od JHMD koupila některé vozy, "část majetkové podstaty." Tato firma má také zájem o údržbu trati, ale ne o provoz.

Stoprocentním vlastníkem firmy good thing, která vznikla v listopadu 2022, je firma WTT. Ta patří ke třem zájemcům o provoz tratí. Zájem jezdit na úzkokolejce má také firma Gepard Express a jedna polská firma, řekl dnes Jánošík. Dále uvedl, že zájem koupit majetek úzkokolejky mají dvě české firmy a jedna zahraniční. Firma good thing vznikla, aby firma WTT získala licenci na osobní dopravu, řekl dnes u soudu její zástupce Jiří Vokoun.

"Soud neshledal žádné důvody pro to, aby návrh reorganizace pro nepoctivost zamítl. Jenom doufám, že navrhující věřitel (Kysela) dostojí svému slovu a předloží návrh, který bude splňovat to, co dnes věřitelům, zaměstnancům dlužníka (JHMD), obcím a všem kolem přislíbil," řekl soudce Strnad. Město Jindřichův Hradec je připravené poskytnout Kyselovi veškerou součinnost, sdělil dnes ČTK jindřichohradecký starosta Michal Kozár. "Věřím, že věřitelský výbor se rozhodl správně a ve prospěch zachování provozu na dráze," uvedl Kozár.

JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897.