Podle jízdního řádu měl být odjezd v 9.00 hodin, ale nezbytné kontroly a poslední prověření brzd vše posunuly, a tak vzniklo "akademické" zpoždění 20 minut. To asi cestující v historických vagónech všem odpustili. Hlavně, že se úzkokolejka zase rozjela. Až z Prahy dorazili manželé Martin a Hanka Buškovi, aby svým synům Filipovi a Matyášovi, kteří milují vlaky, lokálku ukázali. "Jako dítě jsem jezdil na Osiku do kempu a průjezd vláčku byl vždy atrakce. Je to krásná vzpomínka. Kluci jsou fanoušci železnice a když jsme se dozvěděli, že se dráha rozjede, tak jsme si to nemohli nechat ujít," naznačuje Martin Bušek.

Od Plzně dorazil s dcerou Majdou na první obnovenou jízdu také David Kreuza: "Malá ráda jezdí vlakem a já jsem tu byl před lety. Dokonce mi umožnili jet v lokomotivě. Tak jsme neváhali."

Lidé již od rána sledovali dění u depa, kde stála vyfešákovaná parní lokomotiva. Ne vždy se jim podaří se podívat do útrob kotle, odkud se ozýval hlas mechanika parní trakce Artura Fučíka v roli topiče, který řídit protahování vodních trubek. "Všechny se musejí vyčistit, jak když se protahuje komín, ale rozdíl je, že těch trubek je tady čtyřicet. Jsou chlazené vodou, takže se zanášejí víc, než doma komín. Proto se musejí nejlépe každé ráno vyčistit," vysvětluje Artur Fučík.

Okolo mašiny se však pohyboval už od časných ranních hodin. Pod kotlem se totiž musí zatopit, což zpravidla trvá 7 až 8 hodin. "Musí se připravit třísky, dřevo, pak škrtnout, jako když se dělá táborák. Asi dvě hodiny se topí dřevem a další dvě až tři hodiny uhlím. Pak to natlakuju a jsme připravení k odjezdu," popisuje proces takzvaného zátopu Artur Fučík.

A proč se pára vydala právě na krátký úsek z Nové Bystřice do Hůrek? To byla otázka na jindřichohradeckého místostarostu a člena dozorčí rady JHMD Bohumila Komínka. "Ta trať není v nějakém špatném stavu. Již od jara se trať čistí od vegetace, vysekávalo se všechno a tady je výhoda, že to podél trati nejsou stromy. Proto Drážní úřad vybral tento úsek, ale jinak je trať připravená na částečné zprovoznění. Pro nás jako svazek obcí na úzkokolejce má obrovský význam, že vlak vyjíždí," naznačil Bohumil Komínek.

A vysvětlil, že veškerá oprávnění k úzkokolejce má Správa úzkokolejných drah, o trať se nyní stará společnost SWIETELSKY Rail a jako komerční dopravce, který vlaky provozuje, je společnost Good thing.