Pod koly kamionů se otřásá celé centrum města. Situaci určitě nezlepšil ani fakt, že přes Volyni vede oficiální objízdná trasa uzavřeného vodňanského obchvatu. „Když jede opravdu těžký kamion, nadskakují mi ruce na stole v mé kanceláři," popsal situaci volyňský starosta Václav Valhoda.
Podle něj se počet kamionů projíždějících historickým centrem města minimálně zdvojnásobil. „Sice jsem to nepočítal, ale počet kamionů prudce vzrostl. Samozřejmě ani před tím nebyla situace nijak růžová, hlavně kvůli dvoupatrovým sklepům a chodbám, které často vedou skoro až k silnici. Kvůli tomu se otřásají celé domy," dodal.
Řešením by byl obchvat. Vedení města se o něj snaží už od třicátých let minulého století. Přesto, že došlo už ke změnám v územním plánu, v nejbližších letech k jeho realizaci podle Václava Valhody nedojde.
Dalším problémem je, že řidiči kamionů se snaží cestu si zkracovat. „Občas se tedy objeví tam, kde nemají co dělat a následně blokují a komplikují dopravu," uzavřel Václav Valhoda.
Obyvatel Volyně a ředitel kultury Jiří Houzim, který bydlí ve Volyni už 57 let, tvrdí, že situace z hlediska volyňského podzemí je složitá dlouho. „Kvůli tomu, že silnice je dlážděná kostkami, a tím pádem není hladká, dochází při průjezdu kamionu k vibracím, které samozřejmě poškozují podzemní chodby a sklepy. Dalo by se tedy říct, že kamiony zcela jistě poškozují celé historické centrum," uvedl.
Objízdná trasa vodňanského obchvatu povede přes Volyni nejdéle do června.
Když chodby vznikaly, jezdily po silnicích koňské povozy
Pod centrem města existuje široká síť chodeb a sklepů. Volyňský rodák a pamětník Miloslav Pikolon je jedním z mála lidí, kteří podzemí znají. „Když byly chodby postaveny, jezdily po silnicích koňské povozy. Kamiony, které tu jezdí, stavu chodeb určitě nepřispívají," řekl v rozhovoru pro Strakonický deník.
Mohl byste pro začátek popsat, jak podzemní chodby pod volyňským náměstím vypadají?
Jsou docela prostorné. Tak minimálně dva krát dva metry v základu. Je pravda, že se postupně zmenšují, ale dál jsou zatopené vodou, takže tam už se ani nedostanete.
V jakých místech pod náměstím se nacházejí?
Nejvíc chodeb je v prostoru, kde říkáme „Na růžku". Je to ta oblast před zdravotnickým střediskem. Hlavní vstup do chodeb je právě ze dvora zdravotnického střediska. Dříve tam byla hospoda „Na růžku", která ale později zkrachovala. Chodba vede pod silnicí až k parčíku uprostřed náměstí. Dál už je ale zatopená a nedá se pokračovat.
K čemu chodby sloužily?
Těžko říct, ale všechny okolní domy jsou chodbami propojené s tvrzí, takže nejspíš sloužily jako úniková cesta. Já věřím, že vedou až ke kostelu.
Jsou i na druhé straně náměstí?
Ano, jsou. V budově bývalé radnice byla dřív vinárna, odkud vedou také schody do podzemí. Sklep vede až na úroveň chodníku. Další sklepy a chodby, o kterých vím, jsou z domů v pravém horním rohu náměstí vedle autobusové zastávky. Tam, jak je cukrárna. V těchto domech jsou dokonce dvoupatrové sklepy a vše je to propojené chodbami. Ale některé už jsou zazděné, aby se do nich nedalo vejít.
Jsou některé sklepy ještě stále v provozu?
U některých domů ano. Například v knihovně je vyklidili a pořádali tam výstavy. Ale nevím, jestli je stále využívají. Sklepy jsou samozřejmě i pod městským úřadem a také v domě číslo popisné 42. Tam jsem dřív bydlel. Z průjezdu domu vede 16 schodů do podzemí.
Vím, že v minulosti se ve Volyni propadla silnice.
To je pravda. Ta se propadávala právě kvůli podsklepení. Je potřeba si uvědomit, že v době, kdy bylo náměstí vystavěno, jezdily po silnicích maximálně koňské povozy. A kamiony, které tu teď ve zvýšené míře jezdí, stavu chodeb určitě neprospívají.
Od třicátých let se ve Volyni jedná o obchvatu. Ten by situaci jistě vyřešil.
To máte pravdu, ale zatím to na nějaké zahájení stavby moc nevypadá. Možná, že by se něco změnilo, kdyby se pod některým z kamionů propadla silnice. Ale samozřejmě si v žádném případě nepřeji, aby se něco takového někdy stalo.