Dvacet a půl milionu korun vysypali silničáři na silnice od listopadu 2012 do ledna 2013. Vyplývá to z čísel, která poskytl ředitel Správy a údržby silnic Jihočeského kraje závodu Strakonice (SÚS Strakonice) Jan Vykouk. „Čtyři miliony stál úklid komunikací I. tříd, šestnáct a půl milionu pak úklid komunikací II. a III. tříd," sdělil. Jedná se o úseky, které SUS Strakonice spravuje.
Peníze na úklid sněhu jim ale zatím stačí, i když na letošní rok 2013 nemají zatím schválený plán čerpání provozních prostředků. „V návrhu plánu počítáme s 25 miliony korun pro silnice II. a III. tříd. S finančními zdroji na silnice I. tříd disponuje Ředitelství silnic a dálnic Jihočeského kraje, od kterých zatím nemáme žádné podklady ale počítáme se stejným objemem jako loňský rok, tedy 6,5 miliony korun," řekl.
Podle některých řidičů nápor sněhu silničáři zvládli. Myslí si to i Marek Bocek ze Strakonic. „Na to, kolik se toho přes noc sesypalo, zvládali silnice udržet sjízdné. Je jasné, že nemůžou být všude a hned. Je to Pak na řidičích. Horší je, co zima udělala se silnicemi. To je hrůza," uvedl.
Nejhorší situace je na obchvatu u Vodňan a u Kbelnice.
Posyp v číslech
Silnice I. třídy: Sůl 896 tun. Drť 96 tun. Solanka 225 930 litrů.
Silnice II. a III. třídy: Sůl 1515 tun. Drť 5841 tun. Solanka 354 850 litrů.
Škody zmizí ze silnic do konce května
Dosavadní zima na silnicích nebyla finančně náročná jen na úklid. Nemalé částky si vyžádají i následné opravy komunikací. Podle Ředitele Správy a údržby silnic Jihočeského kraje – závodu Strakonice Jana Vykouka se v současné chvíli těžko odhaduje, kde je škoda největší. „Ze silnic I. třídy je to jednoznačně silnice I/20 obchvat Vodňan a silnice I/4 u Kbelnice," říká.
Dokážete odhadnout, jaké škody zima na silnicích prozatím napáchala a kde jsou škody nejrozsáhlejší?
V současné době se těžko odhaduje, kde jsou největší škody. Ze silnic I. třídy je to jednoznačně silnice I/20 obchvat Vodňan a silnice I/4 u Kbelnice. Silnice II. a III tříd. se nejvíce poškozují při hrnutí sněhu v místech, kde je jen penetrační nátěr. Pro tyto opravy počítáme s částkou okolo 15 milionů korun.
Kdy budete moci díry v komunikacích opravit?
V současné době opravujeme silnice provizorním způsobem, tzn. „studenou balenou drtí" a značíme vzniklé nerovnosti.
A kdy budou zimní škody ze silnic pryč?
Na konečnou opravu musíme počkat až na jarní období, kdy rozjedou svůj provoz obalovny. S ukončením oprav po zimním období počítáme do konce května. Vše ale záleží na rozsahu poškození vozovek a množství finančních prostředků.