Veteráni, upravená či závodní auta. Všechna značky trabant. Milovníci tohoto legendárního vozu se o víkendu sjeli do Vrbna u Blatné již na 11. ročník Trabant srazu.

Na jednom místě bylo k vidění kolem 130 vozů. A také jedno unikum – ekologický wartburg s katalyzátorem. Jeho majitelem je Rostislav Vonášek z Blatné. „Mluví se o tom, že wartburgy a trabanty jsou ekologicky špatné. Tak jsme chtěli zkusit, co se s tím dá dělat,“ vysvětlil Vonášek.

S katalyzátorem ujel 350 kilometrů. „Zatím funguje. Uvidíme, jak dlouho vydrží. Děláme na něm všechna měření. Pokud bude fungovat, myslím, že by se to dalo i zhomologovat,“ upřesnil Vonášek. „Zkusíme to i na trabantu.“

Se zajímavým „kouskem“ dorazil do Vrbna také třiatřicetiletý Petr Štefl ze Žižic u Slaného. Jeho „krasavec“ má zajímavou historii a jeho majitel je na ni náležitě pyšný. „Je ze série posledních 444 kusů, které byly uvedeny na trh. Vyroben byl v roce 1991. Ta série byla určena pro Polsko, ale pro nezájem šla následně do Turecka. Do roku 1995 ty auta stála v přístavu, o rok později je firma odkoupila zpět a zrenovovala a dala je v Německu do supermarketů. Cena ve výprodejích byla necelých deset tisíc marek z původních dvaceti. První registrace je z roku 1997,“ vyprávěl Štefl.


K trabantům má Petr Štefl vlastní osobitý vztah. „Celou dobu jsme měli trabanta. Rodiče i já.“ Líbí se mu jako rarita, ale na běžné ježdění to prý není. „Jezdím s ním na srazy a občas na výlety,“ dodal. „Trabanty jsou už dnes legendou. Chceme ukázat, že se o ta auta někdo stará,“ řekl organizátor Radek Zajíc.