Ani tragédie ze soboty 6. září 2008 neodradila lidi přecházet koleje v blízkosti strakonického vlakového nádraží. Tehdy tady pod koly rychlíku přecházející patnáctiletá dívka.

Veřejnost pak měla sama najít možnost, jak nebezpečnou situaci na kolejích řešit. Na základě vítězných návrhů Ester Řandové (19) vznikly varující tabule. Před dvěma měsíci byly umístěny ve směru do ulice Tovární a ulice 5. května, tedy v místech, kde lidé riskují své životy a přecházejí koleje. Dvě cedule už stačili vandalové zničit. „Jedna byla vyvrácena i s kusem betonu,“ popsala tisková mluvčí Policie ČR Jaromíra Nováková. „Otázkou zůstává, proč jsou tabule ničeny. Buď si člověk, který tabule ničí, myslí, že pokud zde nebudou a on bude přistižen při přecházení kolejí, unikne trestu. Nebo se jedná o hloupý žert návštěvníka některého z barů či restaurací,“ dodala Nováková. Tabule jsou přitom pouze varující, ne zákazové. Varují před nebezpečím, na místo, kde může dojít při přecházení kolejí k tragické události. „Mají být varováním pro všechny, kteří si těmito místy krátí cestu. Když tudy bude i nadále někdo přecházet, nejen že porušuje zákon o drahách, ale především riskuje svůj život,“ doplnila Nováková.

Vzhledem k tomu, že dochází opakovaně k poškozování varujících tabulí, budou místa monitorována nejen hlídkami Policie ČR a strážníky městské policie, ale i kamerovým systémem. Vandalovi, který bude při ničení značky chycen, hrozí bloková pokuta za přestupek proti majetku nebo trest za přečin poškozování cizí věci.

Přestupek
Nerespektováním zákona o drahách se člověk dopouští přestupku, za který mu hrozí ve správním řízení pokuta až do výše 10 tisíc korun.

Autorka poškozených tabulí: Je mi líto, že si jich lidé neváží

Autorkou poškozených varovných tabulí upozorňujících před nebezpečným přecházením na kolejích je Ester Řandová (19). Výsledky vandalství viděla na vlastní oči. „Když jsem tudy šla v neděli, viděla jsem jednu tabuli vyrvanou ležet na zemi. Vyfotila jsem si ji. Co k tomu říct? Je mi líto, že tak skončily, že si jich lidé neváží. Nevím, co si o tom mám myslet,“ řekla. Místem mezi ulicemi 5. května a Tovární, v místech, kde vede trať Plzeň – České Budějovice a Strakonice – Volyně, i vlečky do teplárny a do firmy ČZ, si lidé stále zkracují cestu i přes značné nebezpečí.

O smysluplnosti tabulí ale pochybuje Dagmar Kohoutová (27) ze Strakonic. „Vím, že si tam lidé přes koleje zkracují cestu. Myslím si, že když jsou zvyklí tudy léta chodit, ani tabule tomu nezabrání,“ konstatovala. Neuplynuly ani dva měsíce a dvě tabule vandalové stačili poškodit. „Vandalům vadí všechno. Je to škoda, když jsou dva měsíce staré, měly by nějakou dobu vydržet,“ dodala.

Tabule nejsou jediným opatřením, které má přecházející lidi odradit. Vstup na kolejiště zamezuje plot, který ale už Správa železniční dopravní cesty několikrát opravovala.

Mezi plánované stavby, které mají situaci na nebezpečném místě vyřešit, patří vybudování podchodu. Takovému řešení věří i Dagmar Kohoutová. „Je to asi jediný způsob. Úplně zamezit vstupu na kolejiště a nabídnout jinou cestu pro chodce,“ dodala. Rekonstrukce by se poté mělo dočkat kolejiště v sousední železniční stanici.

Plánované stavby
Počet kolejí ve směru na Plzeň by se měl v budoucnu zvýšit. Plánuje se také vybudování protihlukové stěny. Souběžně s touto stavbou se uskuteční i celková oprava parovodu.