Jedná se o velkoobjemovou cisternu, jejíž vysoká průchodnost v terénu jí umožňuje plnit nejnáročnější úkoly i za velmi nepříznivých klimatických podmínek. „Cisterna je určena pro přepravu čtyřčlenného požárního družstva a veškerých hasebních prostředků pro požární zásah vodou nebo pěnou při použití nízkého nebo vysokého tlaku vody," uvedl ředitel HZS Strakonice Ota Šmejkal.

Cisterna je od výrobce kompletně vybavena. Vedle běžného požárního příslušenství si pro provedení protipožárního zásahu veze s sebou 9000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Výkon jejího čerpadla je úctyhodný – 3000 litrů vody za minutu. Celková hmotnost vozidla činí 25 tun, jeho délka je přes devět metrů a brodivost do 1,2 metru.

Nově pořízená technika umožní HZS účinně reagovat na nové typy mimořádných událostí a nové trendy v zásahové činnosti (nové hrozby), vytvoří pro zásahovou činnost nové technické, technologické a provozní podmínky a rozšíří spektrum použití pro různé typy mimořádných událostí. „Důležité pro nás i pro občany je ta skutečnost, že i v těchto ekonomicky náročných podmínkách se našly finanční prostředky, které přispějí k obnově hasičské techniky, a tím i k ochraně života, zdraví a majetku nás všech," pokračoval Ota Šmejkal.

Cisterna je umístěna na hasičské stanici ve Strakonicích. Byla pořízena z finančních prostředků, které získal Hasičský záchranný sbor ČR z integrovaného operačního programu, jehož hlavním cílem je zvýšení kvality řešení mimořádných událostí.

Řidiči, kteří nové vozidlo ovládají

pprap. Martin Květoň, technik strojní služby, u HZS od roku 1999:
Osobně jsem s ním najel zhruba 50 km, především po silnicích kolem města a ve městě samém. Řízení a ovládání cisterny je odlišné od těch, které máme ve výbavě. Řazení obstarává mechanická převodovka s poloautomatickým elektronickým řazením. K dispozici je 12 stupňů vpřed a 2 vzad. Po silnici to opravdu jede. Maximální rychlost se udává 100 km/h, musí se s tím opatrně a hlavně nezapomenout na to, že člověk řídí 25 tun hmoty.

nstržm. Jozef Račko, strojník, u HZS od roku 1996:
Cisternu zajíždíme, musíme postupně a opatrně. V opravdu těžkém terénu jsme zatím nebyli, ale podle technických údajů bude prostupnost terénem výborná. A jistě lepší než u obdobných cisteren, které nyní užíváme. Zejména díky nižší celkové výšce a níže položenému těžišti. Vyzkoušet budeme muset i její brodivost v místech, kam jsme se doposud s její předchůdkyní nedostali. Úžasný je výkon lafetové proudnice s dostřikem skoro 100 metrů.

Nová zásahová jednotka

Jedná se o cisternovou automobilovou stříkačku CAS 30/9000/540 T 815-7 6x6. Vozidlo je postaveno na unikátním podvozku Tatra 815, tzv. sedmičkové modelové řady, nástavbu dodala polská firma Wawrzaszek.