Kamiony už v Drahonicích nebudou ničit domy. To vyřeší rozšíření zatáčky. Po letech jednání přišel s tímto návrhem majitel silnice – Ředitelství silnic a dálnic.

„Oblouk pravoúhlé zatáčky od Strakonic rozšíříme a stejně protáhneme i oblouk u odbočky na Bavorov,“ vysvětlil za Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Českých Budějovicích Jaroslav Krasl.

Josef Měchura, který bydlí v domě přímo v zatáčce, si ale myslí, že se tím problém nevyřeší. „Kdyby odkoupili a zbourali polovinu našeho baráku, oddálili by silnici od domů a zbylo by místo i na chodník,“ poznamenal. To byla také jedna ze tří možností, se kterou ještě loni ŘSD počítalo. Další varianty byly zasypat hasičskou nádrž a vést silnici přímo přes náves a nebo vybudovat obchvat.

Teď už ŘSD hovoří pouze o jediné, rozšířit zatáčku. „Pro nás je závazný platný územní plán obce, ve kterém je toto dopravní řešení,“ řekl Krasl.

Josef Měchura už mezitím pro svoji rodinu řešení našel. „Stavím na zahradě dům. Na nic jsem nečekal. Bylo mi jasné, jak se jednání potáhnou. Řeší se to už od dob mého dědy,“ řekl rezignovaně.

Už před léty nabízely silnice obyvatelům domu 350 tisíc korun za vykoupení a zbourání jeho poloviny. „Chtěli jsme prodat celý dům a odstěhovat se. Ale za cenu, kterou nám silnice předložily, jsme odmítli,“ řekla příbuzná majitele Marta Plášilová.

S úpravou zatáček počítají silničáři v roce 2010. Investice se má pohybovat kolem 15 000 000 korun.

Kamiony boří v Drahonicích domy
K poslední vážné nehodě došlo 24. srpna 2007. Řidič kamionu plně naloženého obilím nezvládl řízení a skončil i s nákladem v rodinném domku.

Starousedlíci: Dočkáme se vůbec úpravy nebezpečné zatáčky?

Václav Kotrba (75) má dům nedaleko zatáčky. Loni v srpnu do jeho štítu vletěl kamion s obilím. Oprava vyšla zhruba na 400 tisíc korun. „Ale jsem rád, že žiju. Kdybych býval spal v obýváku, tak jsem byl zasypaný,“ vzpomíná na hrůzný zážitek.

Menší nehody ho už ani nepřekvapí, ale tak velký náraz nepamatuje. Podle něj je zatáčka nebezpečná kvůli odstředivé síle. Ta se násobí, když řidiči neuberou plyn. „Na trávníku u zatáčky je každou chvíli něco usypané nebo spadlé. Teď tam leží nějaký kanystr,“ poznamenal.

Pojišťovny se zdráhají nahradit poškozeným lidem škodu. Chtějí znát viníka nehody. „Ale jak to máme udělat? Hned, jak slyšíme ránu, ať ve dne nebo v noci, letíme ven, abychom řidiče zastavili. Ten už ale uhání na Vodňany,“ popsala marné snahy Marta Plášilová z Drahonic.

Zpráva o tom, že chtějí silničáři zatáčku v roce 2010 opravit Václava Kotrbu těší. „Ale myslel jsem, že to bude dřív. Letos nebo napřesrok. Kdo ví, jestli se toho dočkám,“ řekl k termínu.

Co způsobují kamiony v Drahonicích?
Náklaďáky přijíždějící směrem od Strakonic na Vodňany ničí nároží a zeď stodoly domu číslo 27. Nevydrží ani svodidla. Z opačného směru „trousí“ část nákladu a ohrožují domy z druhé strany. Naposled zbořil štít domu č. 16 náklaďák s obilím.
Do úpravy zatáčky mají silničáři investovat 15 milionů korun v roce 2010.