Nejdražší a největší křižovatka na jihu Čech Nová Hospoda sice přivedla „dálnici“ až do Písku,sousedící Strakonice ovšem jaksi ostrouhaly.
Navíc se „honosí“ dalšími nej. Řidiči je vnímána jako nejkomplikovanější a nejnepřehlednější. Ačkoliv jde o mimoúrovňovou křižovatku, na některé směry se jaksi nedostalo. A to ve směru od Strakonic přes Drhovli na Písek a také ve směru od Strakonic na Plzeň.

„Provoz ve směru Strakonice – Plzeň, Strakonice – Písek a obráceně při projektování křižovatky I/4 Nová Hospoda byl řešen tak, že při odbočování v těchto směrech je nutno dávat přednost protijedoucím vozidlům nebo vozidlům na hlavní silnici. Důvodem řešení byla velmi malá intenzita provozu v uvedených směrech, jak vyplynulo ze sčítání dopravy. Budování zvláštních křižovatkových větví pro tyto směry bylo neefektivní,“ uvedla tisková mluvčí ředitelství silnic a dálnic Adéla Parkanová.

Jiného názoru je ovšem vedoucí odboru dopravy z MÚ Strakonice Václav Býček, který tvrdí: „Na tuto křižovatku existuje lepší řešení, které se učí už na průmyslovce – například tzv. čtyřlístková křižovatka. Dopravci tvrdí, že by na průjezd Novou Hospodou měli fasovat zvláštní mapy.“
Křižovatka sice leží na Písecku, ale bezprostředně se dotýká právě Strakonicka a řidičů tudy projíždějících obecně.

Písek si od křižovatky sliboval více

Písek bude mít díky křižovatce na Nové Hospodě sice dobré dopravní spojení s Prahou, ale od tohoto dopravního uzlu si slibovalvíce. Mimo jiné i to, že odlehčí dopravní zátěži v Dobevi a ve čtvrti U Václava v Písku, kudy si kamiony jedoucí přes Písek ve směru Strakonice – Tábor, stále krátí cestu.

„Aktuální statistické údaje o intenzitě silničního provozu mezi Kbelnicí a Pískem zatím nemáme. Připravujeme ale projekt nového dopravního značení po celém úseku mezi Kbelnicí a Pískem, které by kamionovou dopravu mělo omezit,“ říká Michal Kovařík, vedoucí odboru dopravu MÚ Písek.

Podle jeho slov by se jednání o budoucím dopravním značení měly účastnit čtyři strany – města Strakonice, Písek, Jihočeský kraj a ředitelství silnic a dálnic. „Byl bych rád, kdyby tato úprava byla hotova současně s dokončením křižovatky na Nové Hospodě, která je nyní v předběžném užívání, a to na podzim tohoto roku,“ doplnil Kovařík.

Co říkají křižovatce dopravci?

„Když jedeme na Tábor, řidiči jezdí ze zvyku spíše přes Dobev. Po časové i finanční stránce to je celkem jedno, jestli jedete přes Dobev nebo Novou Hospodu,“ tvrdí autodopravce Petr Cimburek z Rovné a dodává.

„Křižovatka na Nové Hospodě dopravní situaci příliš nevyřešila, podle mého by zde stačil kruhový objezd.“

„Na jednání o podobě křižovatky jsme byli pozváni pouze jednou. Prosadili jsme aspoň širší most, pod nímž by v budoucnu mohla vést čtyřproudá silnice na Strakonice,“ říká Václav Býček.