Od konce května čekají lidé ze Střelských Hoštic na montáž provizorní lávky. Ta je součástí opravy mostu přes Otavu. „Až teď sem firma navezla nějaké věci,“ rozčiloval se v pátek jeden z obyvatel.

Pětiměsíční rekonstrukce jim a lidem ze spádového Kozlova nadělá hodně vrásek. Zemědělci počítají, že na vícenákladech, souvisejících s objížďkou, přijdou o statisíce.

Podle Jindry Dominové ze stavebního odboru kraje, který je investorem opravy, ale k žádnému zdržení oproti plánu nedochází. „Podle původního projektu měla lávka trvat pět týdnů, ale stavební firma Swietelski přišla s jiným řešením středové podpěry mostního provizoria. Oproti projektu je časově i ekonomicky výhodnější,“ uvedla. Tím se vysvětluje, proč začala stavba lávky o něco později.

I přes potíže s dopravou lidé chápou, že oprava mostu je nutná. „Už je přes sto let starý a nepamatuji, že by se opravoval. S jeho nosníky musela pohnout velká voda v roce 2002,“ domnívá se Karel Zemen z Kozlova.

Lávka ale mohla být podle místních levnější. To by však musela pomoci armáda. „Roky jsme měli v kasárnách ženisty. Pamatuji, jak tu jednou postavili provizorní most, a teď nám to ministerstvo nepovolí. Je to škoda,“ říkají.

Na armádu se obrátil o pomoc starosta Petr Janoch letos v lednu. Kvůli lidem, kteří dojíždějí do práce, a zemědělcům – ti mají chov dobytka a posklizňovou linku za řekou. Řešením mohl být pontonový most. „V ruce mám odpověď náčelníka generálního štábu Armády České republiky Vlastimila Picka. S politováním sděluje, že naší žádosti nemůže vyhovět kvůli zákonu o ozbrojených silách,“ cituje Janoch. V jednoduchosti – muselo by dojít k ohrožení života a majetku lidí.

Objízdné trasy vedou přes Horažďovice a přes Katovice, ale obě jsou nevýhodné. Karel Zemen z Kozlova už si spočetl, že za pět měsíců ujede na objížďce cca 4000 kilometrů. „Dělám na železničním hradle za Hošticemi, které je vzdálené 4,5 kilometru. Musím jezdit autem a vozit si tam kanystry s vodou, protože tam není. Při cenách benzinu je to pěkná pálka,“ dodal.

Uzavírka silnice přes most do Kozlova, který tu stojí od roku 1904, je od 19. května do 28. září.

Oprava mostu o žních? Běžný postup, zní odpověď úřednice

Obyvatelé se pozastavují nad tím, proč byla oprava mostu naplánovaná právě v letní sezoně. „Podle mého názoru měli mostní provizorium připravit předem, někdy v únoru, a začít stavět dřív. Ne až v sezoně a o žních,“ říká muž z nedalekého Sedla. Něco podobného prý viděl při opravě mostu v Poděbradech.

Na jeho námitku reaguje Jindra Dominová z odboru dopravy krajského úřadu tímto vysvětlením: „Šlo o veřejnou zakázku. Projektant navrhl postup, který se při opravě mostů standardně používá, včetně harmonogramu prací.“

V těchto dnech byla nahrubo smontovaná lávka pro pěší, na kterou budou přeložena vodovodní a kanalizační potrubí z mostu. „Ochozí části přemostění budou doplněné v nejbližších dnech,“ uvedl stavbyvedoucí firmy Swietelski Jiří Bártík.

Právě podoba lávky zajímá lidi nejvíce. Helena Buřičová z Kozlova nemůže kvůli zdravotnímu stavu vozit nákupy z hoštického obchodu jinak, než pomocí kola. „Bojím se, aby k ní nevedly schody. To bych musela kolo nechat v kempu,“ strachuje se.

Podle projektu povede k lávce šikmá rampa bez převýšení. „Na ni bude možné vjíždět i na kole. Její šíře je 2,5 metru,“ vysvětluje Bártík.