Obyvatelé Střelských Hoštic a hlavně místní části Kozlov mají za sebou pětiměsíční izolaci. V květnu začala rekonstrukce mostu přes Otavu. Objíždky měřily kolem dvaceti kilometrů. V pondělí 29. září vše končí.

„Všichni si oddychneme. Stálo nás to dost peněz. Tisíce,“ řekl Karel Zemen z Kozlova, který jezdí do práce na železniční hradlo za Střelskými Hošticemi.

V pondělí bude most předán k předčasnému užívání. Obnovena má být i autobusová zastávka ranní „dělnické“ linky v Kozlově, která byla přemístěna do Střelských Hoštic. „Jakmile budeme informováni o předběžném užívání, obnovíme dopravní obslužnost,“ potvrdil včera za dopravce ČSAD STTRANS Josef Michálek.

Stavebníci otevírají most v termínu, ale místní nedočkavci už přes most jezdí. Dělníci je pouští. „Jde o nedisciplinovanost řidičů. Když vidí, že je položen asfaltový koberec, tak riskují. Několikrát se stalo, že mobilní značky se zákazem vjezdu byly odhozené v křoví,“ komentovala situaci na staveništi Jindra Dominová z odboru dopravy krajského úřadu, který je investorem stavby.

Sami dělníci ale včera přiznali, že přes den řidiče osobních vozů přes most pouští. Kolem 10. hodiny tudy dokonce projel traktor.

Na staveništi finišují ještě dokončovací práce. „Tento týden jsme montovali zábradlí a prováděli sanace spodní části mostu. Koncem týdne se přesunou sítě z provizorní lávky zpět na most a ta se definitivně odstraní,“ popsal za stavební firmu Jiří Bártík.

Provedené opravy nezasáhly do nosné kontrukce mostu, proto jeho délka, šířka i nosnost zůstávají stejné. Nutnost oprav vyvolal zejména havarijní stav zábradlí a zatékání. Kalkulace nákladů ještě není hotová.
„Původně měly být 25 milionů korun. Už teď je ale jasné, že dojde k úsporám,“ dodala Dominová.

Uzavírka silnice přes most do Kozlova, který byl vystavěn v roce 1904, trvala od 19. května do 28. září. Objízdné trasy vedly přes Horažďovice a přes Katovice.

Pětiměsíční objížďky skončily. Zemědělci přišli o statisíce

Karel Zemen (53) z Kozlova už v květnu odhadoval, že kvůli rekonstrukci mostu přes Otavu najede tak 4000 kilometrů navíc. „Kromě cesty do práce jsem přes objížďku jezdil i do strakonické nemocnice za matkou, takže jsem nakonec najel takových pět tisíc kilometrů,“ řekl včera.

Pětiměsíční uzávěrky se lidé i podniky děsili už předem. Bylo jasné, že je dvacetikilometrová objížďka vyjde pěkně draho. Při letošních cenách benzinu je to jednoduchým propočtem zhruba devět tisíc korun navíc. „Ani mně ani nikomu jinému ty peníze nikdo neproplatí,“ uvedl Zemen.

Nejhůře dopadli zemědělci. Na kozlovské straně mají pole, stáje, výkrmnu kachen. Hospodářská zvířata vyžadovala každodenní obsluhu, za řekou byla i posklizňová linka. „Museli jsme zvažovat, kudy jet. Něco jsme vozili přes Katovice, ale tam má viadukt limitovanou výšku. Něco přes Horažďovice nebo přes most z Poříčí. Vícenáklady jsme ještě nevyčíslili, ale půjdou do statisíců. O to bude horší výsledek hospodaření,“ řekl předseda společnosti Pošumaví Josef Soukup.

Roman Štumr z Kozlova řešil objížďku tím, že si nechával auto na hoštické straně. „Dostat se tímto způsobem do práce bylo časově náročné. Nechápu, proč byl most tak brzy uzavřený, když na něm ze začátku nejméně tři týdny nikdo nedělal,“ řekl.

Uzavírka silnice III. třídy byla povolena v termínu od 19. května do 28. září. Ale nejméně ještě měsíc se přes most jezdilo. Opravám mostu předcházela instalace lávky pro pěší a přeložka sítí.

Dodavatelem stavby byla firma Swietelsky.

Historie mostu ve Střelských Hošticích: Podle knihy Staré příběhy hoštické a kozlovské od Josefa Drobila pochází most z roku 1904. Je jedním z prvních železobetonových mostů v České republice.