Dopravu ve Strakonicích má již zanedlouho zlepšit další kruhový objezd, už čtvrtý ve městě. Měl by nahradit křižovatku ulic Ellerova a Na Ohradě blízko zimního stadionu.

Kromě toho, že řidiči zde dlouho čekají při výjezdu z vedlejších silnic, je nezanedbatelným důvodem stavby kruhového objezdu i celková rekonstrukce ulice Na Ohradě.

„V současné době jsme ve fázi tvorby projektu opravy této ulice. Nově by se zde měla objevit zeleň ve středovém pásu, další parkovací místa a dojde zde i k úpravě volné plochy před Domem dětí a Okresní správou sociálního zabezpečení,“ popsal plány strakonické radnice místostarosta Karel Vlasák. Jak dále řekl, dominantním prvkem volné plochy bude pravděpodobně vodní prvek. Stavební práce, které by měly začít zhruba do dvou let, by nemělo nic zdržet vzhledem k tomu, že všechny pozemky, jichž se rekonstrukce týká, jsou v majetku města.

Otázkou ovšem je, jak radnice celou akci zainvestuje. „Zcela jistě se chceme zaměřit na možnost čerpání peněz z dotací, například ze Státního fondu dopravní infrastruktury, z operačních programů Jihočeského kraje a oslovíme také další organizace, které se v oblasti vyskytují,“ upřesnil zdroj financí místostarosta. Rekonstrukce ulice Na Ohradě by podle něj měla stát zhruba dvacet milionů korun.

Kruhový objezd je tedy až druhou akcí v pořadí a náklady na jeho pořízení by měly být zhruba dalších 15 milionů korun.

Objezd by měl nahradit průsečík dvou frekventovaných ulic a usnadnit tak i výjezd aut od zimního, fotbalového a plaveckého stadionu. Ellerovou ulicí proudí doprava z centra města a z průtahu na Prahu, ulicí Na Ohradě zase vyjíždějí obyvatelé přilehlých sídlišť.

Kruhová křižovatka tak podle města přispěje ke zklidnění dopravy v této lokalitě. „Ulice Na Ohradě je jednou z nejširších ve městě. Přechod pro chodce zde vede přes tři pruhy. Kruhový objezd tak přispěje i k bezpečnosti chodců,“ dodal strakonický místostarosta.

Podle informací policie také kruhové objezdy přispěly k menšímu počtu dopravních nehod. „Co se týče dopravní nehodovosti na kruhových objezdech, ze statistik vyplývá, že vybudováním kruhových objezdů počet dopravních nehod klesl, hlavně se snížily hmotné škody a následky na zdraví, neboť na kruhových objezdech dochází ke zpomalení rychlost,“ řekla policejní mluvčí Jaromíra Nováková. „Pokud k dopravní nehodě na kruhovém objezdu dojde, jedná se o nehodu, kdy nejčastější příčinou je nedodržení bezpečné vzdálenosti a v převážné míře se jedná o lehké střety,“ dodala.

Město má v současnosti tři kruhové objezdy. První vznikl před sedmi lety u továrny Fezko, nedaleko od místa, kde snad přibude i ten nový. Usnadňuje provoz od Prahy na Strážný. Původně zde řidiče usměrňovaly semafory, často zde ale docházelo k nehodám.

Na jaře 2004 začal řidičům sloužit druhý kruhový objezd u železničního viaduktu na výpadovce do Českých Budějovic a Vimperka. Stál zhruba 12 milionů korun.

Další rok město postavilo „mini“ kruhový objezd v Bavorově ulici. Tomu ale někteří obyvatelé nemohou přijít na jméno. „Nejhorší je to v okamžiku, kdy z náměstí vyjíždějí autobusy. Musejí dávat přednost automobilům jedoucím po hlavní silnici a nejen za nimi, ale i u ostatních příjezdových silnic na kruhový objezd se pak dělá fronta a takový malý dopravní kolaps,“ postěžovala si jedna z obyvatelek blízkého domu.

Radnice chce ve stavbě objezdů pokračovat. Další čtyři by měly vyrůst na obchvatu města. Ten má vyvést dopravu z centra, především kamiony, které Strakonicemi projíždějí ze silnice I/4 od Prahy dál na Klatovy. „Jejich realizaci ale zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic,“ upřesnil místostarosta Karel Vlasák.
Posledním kruhovým objezdem, který by se měl ve Strakonicích objevit, bude řešit dopravu v ulici K Dražejovu v lokalitě Jezárky.

Stáňa Knězová