První dvě varianty ústí vpravo od trati na Vimperk, blíže k firmě ČZ. Liší se uložením pod kolejištěm a vyústěním do ulice 5. května.

Třetí vede k vojenskému objektu, směrem na supermarket Coop. Radnice vybere tu nejvhodnější a s ní zahájí jednání se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC).

V návrzích SŽDC je i ochranná zeď u kolejiště. Ta ale nestačí. „Jsou v ní nouzové průchody a jeden vychází do míst, kde lidé koleje přebíhají,“ dodal místostarosta Pavel Pavel. Zeď bude součástí zdvoukolejnění trati na Plzeň.

Nádraží se obnovy jen tak nedočká

Omšelá nádražní budova a kousek dál poloprázdné autobusové nádraží. Takový pohled čeká jedenapadesátiletého Vladimíra Kudrnu z Vimperka pokaždé, když přijede do Strakonic. „Jezdím sem za známými několikrát ročně a pokaždé je to stejné. Je na čase, aby se to změnilo,“ poznamenal.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally by příští rok v dubnu měl být hotový projekt rozsáhlé rekonstrukce kolejiště. Finančně nejnáročnější bude technologická část, která bude zahrnovat řadu změn od zásadní přestavby kolejiště až po instalaci moderního zabezpečovacího zařízení. Cestující se pak dočkají nástupních ostrůvků i podchodu vedoucího k nim. Ten podle posledních jednání se strakonickou radnicí povede až na druhou stranu kolejiště ke hřbitovu. Stavba by mohla začít už v červenci 2010 a skončit v roce 2012. To vše má stát téměř miliardu korun. Akci by měly podpořit i peníze z Evropské unie.

Nádražní budova je však teprve v počátcích chystaných změn. Nový vzhled i využití by mohla dostat v rámci projektu Českých drah Živá nádraží. Strakonice počítají v rámci toho s propojením autobusového a vlakového nádraží prostřednictvím společné odbavovací haly. Zatím je ale vše jen na úrovni debat.

Podle mluvčí radnice Marie Kotlíkové byla poslední koordinační schůzka týkající se obou uvedených akcí počátkem dubna. „Byl představen úvodní návrh proměny celé lokality vlakového a autobusového nádraží,“ zmínila se.

Na rekonstrukci železniční stanice i sloučení obou nádraží mají navázat úpravy celého okolí. Radnice má například návrh úprav pruhu podél trati až k parčíku u hotelu Švanda Dudák.