Tři mrtví, na šedesát zraněných, škoda dosahující milionů korun a lidský faktor spojuje železniční neštěstí na trati Číčenice – Prachatice za posledních sedm let. Po poslední nehodě, která se udála prakticky ještě ve stanici Vodňany letos v únoru, se proto urychlily přípravy na instalaci zařízení, které by takovým neštěstím v budoucnu zabránilo. Od května zkoušejí České dráhy na regionální trati z Číčenic do Volar nové zabezpečovací zařízení Radioblok.
Zařízení na českých jednokolejných tratích ale zatím stoprocentně nefunguje. Na vině je podle zástupců dodavatele Radiobloku AŽD Praha a Služby železniční dopravní cesty (SŽDC) nedostatečné pokrytí signálem v celé délce železniční trati. Jeho přenos zajišťuje veřejný mobilní operátor O2. Ten slíbil zajistit lepší signál v místech datových přenosů, posílení kapacit pro přenos dat a dokrytí takzvaných hluchých míst. „Přihlášení vlaku, přijetí povolení k další jízdě a další komunikace probíhá déle, než se čekalo,“ uvedl za dodavatele mluvčí Jiří Dlabaja.

Kvůli tomu musel být zkušební provoz přerušen a funguje pouze takzvaný tréninkový provoz. „Byly zjištěny problémy v komunikaci v síti veřejného operátora mezi vozidlovou částí a ústřednou,“ potvrdil tiskový mluvčí SŽDC Tomáš Drvota.

Radioblok, jak se zabezpečovací zařízení pro jednokolejné regionální tratě nazývá, poprvé představila společnost AŽD Praha, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty koncem března ve Strunkovicích nad Blanicí. O zhruba měsíc později byl spuštěn zkušební provoz. „Tím, že spolupracujeme s firmou O2, by neměl být problém s přenosem signálu po celé délce trati,“ věřil na konci března zástupce dodavatelské firmy AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Jenomže jsou. Kvůli nedostatečnému pokrytí signálem veřejného mobilního operátora v celé délce trati byl dočasně přerušen tréninkový provoz. „Protože je k přenosům dat používána mobilní síť veřejného operátora, která nedává radioblokovým komunikacím žádnou prioritu, jsme v tuto chvíli v jednání s O2 a byl přerušen tréninkový provoz. Operátor přislíbil upravit směrování a náklon antén s cílem zajistit lepší signál v místech datových přenosů, posílení kapacit pro přenos dat a dokrytí takzvaných hluchých míst,“ uvedl Jiří Dlabaja.

Výběr trati pro instalaci zabezpečovacího zařízení nebyl náhodný. Fakt, že je zkoušeno právě na trati Číčenice – Volary, vychází z tragických nehod uplynulých sedmi let. „Je pozitivně zjištěno, že Radioblok by všem nehodovým událostem, které se zde odehrály, stoprocentně zabránil. Kdy bude celý systém uveden do plného provozu, ale nelze přesně říci. Vše závisí na výsledcích zkušebního a ověřovacího provozu. Pokud nenastanou žádné komplikace, odhadujeme, že by Radioblok mohl být plně zprovozněn v prvním čtvrtletí příštího roku,“ doplnil Dlabaja.

Celé zařízení svými technickými prostředky brání vydání vzájemně kolizních povolení, jízdě vlaku a posunu bez povolení. Lidově řečeno nedovolí, aby strojvedoucí nebo dispečer pustil proti sobě dva vlaky na stejné koleji. „Navíc za pomoci systému GPS provádí kontrolu nad činností strojvedoucího v povolené části trati. Pokud dojde k vyjetí mimo povolenou oblast, je strojvedoucí akusticky varován a vlak je automaticky nouzově zastaven,“ upřesnil mluvčí AŽD.

Stejný systém by mohl chránit cestující i na trati ze Strakonic do Volar přes Vimperk. Vše bude závislé na finančních možnostech Správy železniční dopravní cesty i na tom, kdy bude zařízení definitivně schváleno do provozu.

Instalaci radioblokového zařízení financují České dráhy, zčásti Správa železniční dopravní cesty. Celkové náklady se pohybují kolem dvaceti milionů korun.

Nehody na trati Číčenice – Prachatice
Červenec 2004
Na trati mezi Bavorovem a Strunkovicemi nad Blanicí se střetly dva osobní vlaky, zraněno bylo 33 osob, dva lidé zemřeli, škoda 3,9 milionu korun. Nedovolený odjezd ze stanice Bavorov.
Září 2007
Na trati mezi stanicemi Vodňany a Bavorov se střetly dva osobní vlaky, zraněno bylo 13 lidí, škoda 137 tisíc korun. Příčina: Nedovolený odjezd z dopravny Bavorov.
Únor 2011
Na trati Vodňany – Číčenice se střetl osobní a nákladní vlak. Zraněno bylo 14 osob, jedna zemřela. Škoda byla odhadnuta na 5,26 milionu korun.