Nová křižovatka na Strakonické ulici ještě nebyla spuštěna, a už teď vyvolává kritiku některých budějovických řidičů. Nechybí ani obavy o bezpečnost provozu.

„Zase to zpomalí jízdu,“ říká k další světelné křižovatce na městském okruhu Milan Syrovátka ze sídliště Máj. Nové odbočení vzniklo kvůli obchodnímu domu, který zde vzniká. Kvůli němu a kvůli křižovatce se v minulém volebním období přijala změna územního plánu. „Diskuse byla bouřlivá, my jsme hlasovali samozřejmě proti. Teď se ukazuje, že jsme měli pravdu,“ říká Svatomír Mlčoch, který tehdy vedl klub Zelení a otevřená společnost. Proti byla i většina zástupců ČSSD. “Ze sedmdesátky tam nezbude patrně nic,“ poukázal na další degradaci městského okruhu tehdejší zastupitel za ČSSD Vladimír Zdvihal. Poznamenal, že křižovatka by nevadila, pokud by město mělo náhradní trasy jako obchvat, ale v současné chvíli ji považuje za špatné řešení.
Obhájci křižovatky zase poukazují na to, že nové odbočení umožní rozvoj dalšího území na okraji města a možná zkrátí kolony, které dnes čekají na odbočení ke Sparu.

Architekt Jiří Brůha, který se podílel na řešení lokality, pak připomíná, že semafory budou sladěné s dalšími navazujícími křižovatkami na Strakonické.

„Všecko jsme konzultovali. Byl to nekonečný ping – pong, než jsme se shodli,“ říká architekt Jiří Brůha z ateliéru A+U Design. Hovoří o úpravách, kterými prochází Strakonická ulice v Českých Budějovicích v lokalitě Voříškova dvora.

Jednání se například vedla s ředitelstvím silnic a dálnic. „Bylo to na třikrát, na čtyřikrát, než jsme splnili všechny podmínky,“ vrací se Brůha k přípravám změny, která má tento týden vejít v platnost. Podle architekta, který se na novém řešení podílel, také všechno posuzovaly dva nezávislé zdroje, firmy z oblasti dopravního inženýrství – City Plan Praha a společnost Mott MacDonald. Například světelná signalizace bude na Strakonické spojena kabelem s navazujícími křižovatkami, aby se nebrzdil provoz.

Kritici nové křižovatky si ale myslí, že poměry na Strakonické se jen zhorší. „Město postupuje v oblasti dopravy bezkoncepčně,“ říká například k nové křižovatce Pavla Matějková z ekologického sdružení Calla. „Kromě zásahu do plynulosti dopravy na městském okruhu samozřejmě dochází k výraznému navyšování jedovatých látek výfukových plynů i karcinogenních látek vznikajících při neustálém rozjíždění i brzdění,“ dodává Matějková.

Někteří řidiči mají i obavy o bezpečnost. Karel Pražák z Českých Budějovic vidí jako velké riziko, že světelné semafory a odbočení jsou přímo v zatáčce. „Nechci to tam v zimě vidět, když je tam dovolená sedmdesátka,“ míní Pražák. Křižovatku povoloval kraj, ale na dotaz Deníku připomněla tisková mluvčí krajského úřadu Kateřina Koželuhová, že nová úprava je v souladu s územním plánem města České Budějovice a odpovídá všem předpisům.

Změnu schválila před časem radnice za vlády ODS, lidovců a SNK – ED.

Křižovatka už je zkolaudovaná a po odstranění drobných závad by měla být tento týden uvedena do provozu.