Komunikace si ponechá původní trasu a počet sjezdů a zůstane i varianta dlouhého tunelu u Pohůrky. Přesto Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) očekává, že dokáže na stavbě ušetřit, jak nedávno požadovalo ministerstvo dopravy. Navržená podoba dálnice má ale také své kritiky.

Debata o dálnici nabrala obrátky před pár měsíci, když ministerstvo dopravy naznačilo, že suma 22 miliard za 12 kilometrů dálnice je moc. Začalo se diskutovat nejen o tunelu u Pohůrky, který státní úředníci ocenili na 3,2 miliardy ale město jen na 1,5 miliardy. Hrozilo, že ubude i sjezdů z dálnice.

Teď se obce na trase dálnice a ŘSD shodly. Plány se měnit nebudou. „Předpokládáme realizaci projektu dle původní varianty, to jest s tunelem v nezkrácené podobě a se všemi křižovatkami,“ uvedl pro Deník budějovický primátor Juraj Thoma.

Tolik vzývané úspory má podle tiskové mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové přinést výběrové řízení na dodavatele stavby.

Plánovaná podoba silnice má ale také své kritiky. „Na to, že se jedná o dálnici, je vzdálenost obcí od komunikace z hlediska ekologie malá,“ míní například profesionální řidič z Rudolfova Václav Rejda.

Budějovický zastupitel Stanislav Rataj se zase obává, aby ve městě nenastala stejná situace, jako se železnicí. Ta je pro dopravu téměř neprůchodnou bariérou a Rataj si myslí, že dálnice v plánované podobě se stane podobnou překážkou. Sám prosazuje alternativní řešení.