Rakovák. Úžlabina asi dva kilometry za Strakonicemi silnice I/4 na Písek. V obou směrech jen málokterý řidič odolá lákání rychlé jízdy a „sešup“ si užívá. Není problém to tudy hnát 110 a více kilometrů v hodině. Devadesátka ze zdá být hlemýždí. Jenže . . .

Jenže přesně ve středu samotné úžlabiny je odbočka na Přešťovice. A rázem je z tohoto místa „jáma lvová.“

Pokud chce odbočit řidič, který jede od Strakonic, doprava na Přešťovice, musí notně zpomalit. Zatáčka je poměrně ostrá a vynáší. Pro auta jedoucí za ním to znamená rychlé snížení rychlosti, někteří řidiči ve vysoké rychlosti zkoušejí „myšku“, ale to už se dostávají do levého pruhu, kudy se na ně řítí vozidlo od Písku. Obojí představuje nejen zátěž na brzdné systémy strojů, ale také na nervové soustavy řidičů.

Další kritická situace nastává v okamžiku, kdy od Přešťovic odbočuje na hlavní řidič, který jede do Strakonic. „Chce to dobrý odhad a rychlé reakce. Z kopců po obou stranách se k vám blíží auta a vy se rozjíždíte do kopce a ještě zatáčky. Než se rozjedete, trvá to pár vteřin. A kolem vás sviští auta, nebo vidíte, jak jak jiní řidiči gestikulují,“ svěřil se řidič z nedalekých Čejetic.

Tady by měli policisté stát každý den a nevěděli by, od koho dřív vybírat. To byl názor několika dotázaných řidičů v průběhu několika dnů.

Policisté tady ale. „Ne klasicky, ale přímo radarem z auta,“ řekl dopravní policista Jaroslav Krejčí.

Za mnohem více nebezpečnou sami policisté považují právě rychlost, než samotnou odbočku. „Ten výjezd na hlavní se dá odhadnout. Ale hodně nehod se stalo z rychlosti. Řidič to rozpálil, v úžlabině ho to rozhodilo a skončil na svodidlech,“ dodal Krejčí.

Tak jako tak je místo zvané Rakovák jedním z těch mnoha, kde hrdinství a suverenita za volantem nejsou to pravé ořechové.

Statistika: Pohyb vozidel na Rakováku ve čtvrtek 17. prosince 2008 od 15.20 do 15.25 hodin. Celkem projelo během pěti minut v obou směrech 106 vozidel – 73 osobních, 31 nákladních a dva motorkáři. Na Štěkeň jich odbočilo 17, od Štěkně na Strakonice 13.