Do oficiálního spuštění datových schránek zbývají dva dny. Ty mají zásadně změnit způsob doručování úředních dokumentů. Jejich elektronická a listinná verze budou pro příště rovnocenné. Zdaleka ne všichni, kterým to ukládá zákon, je mají zřízené a umějí s nimi pracovat.

Například datová schránka strakonické radnice je v plném provozu už od 19. října. Podle tajemníka městského úřadu Jana Tůmy ji zřídili v předstihu z obavy z možných problémů při hromadném spuštění 1. listopadu. „Od začátku října se u nás konala školení k této problematice,“ uvedl.

Na zprovoznění své datové schránky pracoval na konci října i strakonický Metal Progres. Za firmu to potvrdila Vendula Valíčková. „K 1. listopadu bude určitě funkční,“ přislíbila.

Kontaktní místa, kde je možné získat konkrétní informace o datových schránkách, zřídila i Hospodářská komora ČR. Podle Lucie Štěpánové ze strakonické pobočky se firmy o tuto problematiku v poslední době zajímají. Samozřejmě čím blíže k 1. listopadu, tím více. „Pořádáme dokonce na toto téma ve středu 4. listopadu seminář,“ dodala.

Přesto, že řada firem bere celou věc vážně, je stále dost těch, kdo to ignorují. I včera na strakonické hlavní poště ležela asi stovka zásilek s přístupovými údaji pro datové schránky. Podle mluvčí České pošty Marty Selicharové kvůli tomu na pobočkách v okresních městech prodloužili provoz do 19 hodin. To zatím platí do dnešního dne.

Datové schránky zřizuje ministerstvo vnitra a spravuje je Česká pošta. Orgány veřejné moci a právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku ji budou mít povinně. U ostatních to bude na základě jejich žádosti. Každopádně od 1. listopadu budou aktivovány všem, co je mají mít ze zákona, a neučinili tak do té doby sami. Od té doby tam mohou chodit úřední dokumenty.