Už je jasná varianta podchodu, který má vést pod kolejemi mezi ulicemi 5. května a Tovární, kde vloni v září zemřela pod koly rychlíku dívka (15).

Nebezpečné místo
Na kolejišti nedaleko strakonického vlakového nádraží (za pomníkem padlých v ulici 5. května) v sobotu 6. září 2008 v podvečer vlak srazil přecházející patnáctiletou dívku ze Strakonic. Ta na místě zemřela. Ani tato tragédie, ani časté policejní kontroly či opakovaně opravovaný plot lidi neodradily tudy chodit.

Podchod povede k vojenskému objektu a tedy blíže k supermarketu Coop na Volyňské. Studii bezbariérového průchodu s těmito návrhy dělala za téměř padesát tisíc korun pro Strakonice firma Sudop Praha. První dvě varianty ústily vpravo od kolejí na Vimperk.

Jak uvedla mluvčí radnice Marie Kotlíková, odbor rozvoje nyní připravuje smlouvu na vypracování projektu pro územní rozhodnutí. Ten by měla dělat stejná firma jako úvodní studii. „Stát má asi šest set tisíc korun,“ uvedla.

Orientační náklady na celou stavbu podle studie přesahují čtyřicet milionů korun. Do toho jsou započteny i náklady na druhý tubus podchodu určený pro sítě a například úpravy trasy parovodu.

Jako dobrý nápad vidí výstavbu podchodu Marie Vaňková z Mutěnic. „Pro lidi ze zbrojovky to bude naprosto ideální,“ domnívá se.

K vybudování podchodu by mohlo dojít při chystaném zdvojování kolejí na trati Plzeň – České Budějovice, které si na území města vyžádá několik zásahů. Jak již dříve uvedl místostarosta Pavel Pavel, při očekávaných jednáních chtějí Strakonice přijít i s tímto podchodem. S konkrétnějšími dohodami ale radnice počítá teprve až bude mít v rukou projekt.

Uvedeným místem mezi ulicemi 5. května a Tovární kromě trati Plzeň – České Budějovice a Strakonice – Volyně vedou i vlečky do teplárny a do firmy ČZ. Právě tudy si lidé zkracují cestu i přes značné nebezpečí.

Pod kolejištěm mají vést podchod i parovod

Podchod plánovaný mezi ulicemi 5. května a Tovární je podle místního obyvatele Františka Soukupa naprosto zbytečný. „Budou to vyhozené peníze. Lidé si tam jen zkracují cestu. Stačilo by nějaké oplocení,“ řekl.

I Václav Hule ze Strakonic vidí stavbu jako nesmyslnou věc. „Bydlím opodál a podle mě tam téměř nikdo přes koleje nechodí,“ usoudil.

S tím ale zásadně nesouhlasí dvě další obyvatelky této lokality. Podle Evy Josefusové tam denně projde dost lidí. „Podchod bude určitě bezpečnější. I já osobně tudy občas přejdu, když tedy opravdu potřebuji,“ připustila.

Podchod je dobrá věc i podle Marie Vondrákové. „Přes trať tu chodí mnoho lidí. „Až tam bude ten podchod, určitě jím občas projdu i já,“ sdělila.

Uvažovaná spojnice mezi ulicemi 5. května a Tovární má provázat dvě části města v místech, kde lidé i přes zákaz stále vstupují do kolejiště. Pro lidi je to totiž zkratka nejen mezi centrem města a lokalitou Šumavská, ale například i při cestě z vlakového nádraží směrem k firmě ČZ. Vzhledem k prostorovým možnostem se radnice nakonec přiklonila k podchodu. Případný nadchod by se totiž kvůli elektrifikované trati musel klenout ve výši minimálně sedmi metrů.

Podle mluvčí městského úřadu Marie Kotlíkové radnice sice vybrala ze tří možností tu nejdražší, ale zároveň i nejkvalitnější. „Bude to ovšem i ta nejdelší,“ připustila. Hlavním znakem vybrané varianty, která má stát kolem čtyřiceti milionů korun, je nejen komplexní řešení celého prostoru, ale navrhované vedení inženýrských sítí v tubusu podél podchodu.

Ze studie zpracované firmou Sudop Praha vyplývá, že by podchod měl tvořit pět metrů široký železobetonový rám s výškou 2,5 metru. Z ulice 5. května k němu povede chodník dlouhý přes šedesát metrů. Směrem k nádraží bude schodiště. Ulici Tovární spojí s podchodem asi stometrový chodník. Výhledově je možná i trasa směřující přímo přes dnešní pozemek patřící armádě. Část chodníku má kvůli bezpečnosti lemovat zeď. Celá trasa bude určená pěším i cyklistům.

Další plánované stavby:
Zamýšlené vybudování podchodu musí brát ohled hned na několik plánovaných akcí. V první řadě je to rekonstrukce kolejiště v sousední železniční stanici. Na tu má navázat zvýšení počtu kolejí i jejich celkové úpravy ve směru na Plzeň. Koordinace bude nutná zejména při navrhování protihlukové zdi. Souběžně s touto stavbou se uskuteční i celková oprava parovodu. Nakonec je to i plánovaná proměna přilehlého parku.

Jana Štroblová, Magdaléna Kadaňová