VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Máte poruchy učení, i tak se pusťte do studia

Strakonice /DOPLNĚNO/ - Pro studenty s dyslexií či dysgrafií je vhodná strojařina. Mají nadprůměrnou představivost a vidí do prostoru.

4.5.2009
SDÍLEJ:

Lubomíra Hájková a Adam Kratina byli první studenti strakonické střední průmyslové školy, jež si převzali dva notebooky, které jim mají být nápomocny při studiu. Oba žáci mají poruchy učení a počítač jim práci v hodinách i při dalším učení značně ulehčí.Foto: DENÍK/Klára Alešová

Podpořit žáky, kteří mají problémy rozpoznávat a pamatovat si jednotlivá písmena nebo je při psaní zaměňují. To je cílem dyscentra, které vzniklo na střední průmyslové škole ve Strakonicích.

V kraji je to ojedinělý projekt. Studentům s poruchami učení – dyslexie, dysgrafie nebo dysortografie – má vytvořit podmínky pro úspěšné studium. Pomoci mají speciální počítače.

Lubomíra Hájková byla jednou z prvních studentů, kteří notebooky dostali. „Jsem za něj moc ráda. Mohu si do něj dát prezentace z výuky a rovnou se učit. Je to pro mě snazší, než si psát poznámky a učit se z nich,“ zmínila se studentka třetího ročníku, která má dyslexii spojenou s dysgrafií.

I když mají studenti poruchy učení, jsou podle učitele školy a vedoucího dyscentra Jiřího Hůly mnohdy nadprů〜měrně inteligentní. „Vidí většinou perfektně do prostoru. Obor strojírenství je pro ně tedy velmi vhodný. Často ale mají problémy s češtinou a jazyky. Snažíme se jim proto v těchto oblastech vyjít vstříc.“

Pro vzájemnou komunikaci mezi studenty a učiteli vytvořilo dyscentrum tabulky. V nich je uvedeno, jaký žák jakou poruchou trpí a co proto nemůže zvládat. „Vyhneme se tak tomu, aby studenti své indispozice zneužívali. A učitelé naopak vědí, za jaké chyby žák opravdu nemůže a co naopak podcenil a je v jeho silách to zvládnout,“ vysvětlil ředitel školy Petr Wágner.

Dyscentrum průmyslová škola založila v září 2008. Je odloučeným pracovištěm Dyscentra Strakonice, které je poradenským místem veřejnosti.

Dyscentrum
Střední průmyslová škola má 443 žáků. Specifické poruchy učení má 43 z nich. Dyscentrum školy tyto studenty sdružuje, poskytuje jim poradenskou pomoc, informuje je o jejich právech a snaží se vylepšovat studijní materiály a pomůcky.

Žák: Poruchu mi zjistili ve druhé třídě. Přesto studuji

Adam Kratina studuje prvním rokem obor strojírenství, počítačová grafika a CNC technika na strakonické průmyslovce. Strojařina ho baví a zvládá ji dobře. Má ale problém s češtinou – má totiž dyslexii spojenou s dysgrafií a dysortografií. „Mám potíže hlavně s psaním a vynecháváním háčků a čárek. Poruchu mi zjistili ve druhé třídě,“ říká Adam.

I když mu matka musela někdy přepisovat poznámky, aby se v nich vyznal, neodradilo ho to od studia strojírenství na střední průmyslové škole ve Strakonicích, které ho tolik baví. „Mám štěstí, ve škole vycházejí žákům s poruchami učení dost vstříc. Nejen že na nás berou ohledy učitelé, ale můžeme i využívat při některých hodinách počítač. Na něm se mi píše mnohem lépe než rukou,“ zmínil se šestnáctiletý student. Je rád, že kantoři jeho poruchu tolerují. „Na základce mi vycházela vstříc tak polovina učitelů,“ říká. Podle matikářky průmyslové školy Miroslavy Telingerové mohou žáci v hodině požívat například tabulky nebo přehled vzorečků, aby si je nemuseli pamatovat. Na písemky dostávají více času nebo méně příkladů. „Vše se samozřejmě odvíjí od konkrétní poruchy,“ dodala Telingerová.

Co nejplynulejší přechod ze základní na vyšší odbornou a střední průmyslovou školu má dětem zajistit takzvané dyscentrum, které od loňského roku na průmyslovce funguje. „Chceme navázat co nejužší kontakty se základními školami a informovat kantory a rodiče, že poruchy učení nejsou na střední škole tak nepřekonatelným problémem. Pokud je žák alespoň průměrně inteligentní, není pro něj problém maturitu udělat,“ zmínil se učitel a vedoucí dyscentra Jiří Hůla.

Stejný názor má i speciální pedagožka Daniela Hanušová ze strakonického dyscentra, které se poruchami učení zabývá. „Rodiče by se ale měli těmto problémům věnovat už od malička. Cvičení může v takových případech hodně pomoci,“ říká Hanušová. Hodně důležitě je podle ní zvládat co nejlépe čtení. To dítě potřebuje od základní až po vysokou školu nejvíce.

Poruchy učení
Dyslexie – Porucha čtení. Problémy s rozpoznáváním a zapamatováním si jednotlivých písmen, zvláště s rozlišováním písmen tvarově podobných. Potíže s porozuměním čtenému textu.
Dysgrafie – Porucha psaní. Písemný projev bývá nečitelný a neuspořádaný. Dítě si nepamatuje tvary písmen, zaměňuje tvarově podobná písmena, píše pomalu a s námahou.
Dysortografie – Porucha pravopisu. Projevuje se tzv. specifickými dysortografickými chybami (rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek). Porucha často souvisí s dyslexií a dysgrafií.

Kdo měl dyslexii, šel obvykle do zvláštní školy

Děti je potřeba včas všestranně rozvíjet a dávat jim dostatek podnětů. Pak si lépe poradí i s poruchami učení, jako je například dyslexie nebo dysgrafie, říká speciální pedagožka Daniela Hanušová z Dyscentra Strakonice, které se zabývá právě úpravou poruch učení u dětí a dalším vzděláváním učitelů i veřejnosti v tomto oboru.

Jak konkrétně mohou rodiče své děti rozvíjet?

Úplně obyčejnými věcmi jako je pohyb, hry se stavebnicemi při nichž se rozvíjí hmat, jemná motorika a další vjemové funkce. To dětem v dnešní době hodně chybí, raději sedí u počítače.

Kdy se dá poznat, že má dítě některou z poruch učení?

Většinou na to přijdou učitelé nebo rodiče během první a druhé třídy. Dítě mívá výrazné problémy v jednom předmětu, například ve čtení nebo psaní. Zadrhává se nebo se mu pletou písmenka.

Už při takových náznacích je dobré navštívit poradnu?

Určitě. Je lepší poruchy učení nepodceňovat. Jen málo rodičů, kteří k nám přijdou, můžeme potěšit tím, že přišli zbytečně. Čím dříve se porucha zachytí, tím dříve se může začít se speciálním cvičením. A pokud náprava probíhá pravidelně, lze potíže zmírnit nebo je dítě snáze vyrovnává. Ve třetí třídě, kdy se žákům přidá ke čtení, psaní a počítání ještě cizí jazyk a vyjmenovaná slova, má pak takové dítě i rodič starostí nad hlavu.

Může se porucha odstranit úplně?

Pokud jde o lehčí případ, dá se hodně zlepšit. Závažnější poruchy lze kompenzovat a lidé se s nimi naučí žít.

Jak vůbec poruchy učení vznikají?

Poruchy učení mohou vznikat na základě lehkých mozkových dysfunkcí. Svoji roli hraje také dědičnost. Mnohdy nám do poradny přijdou rodiče, kteří přiznají, že měli stejné problémy jako jejich děti. Nikdo se jim ale tehdy nevěnoval. Někteří, i když na tom nebyli s inteligencí špatně a později si dodělali i maturitu, byli kvůli svým problémům například s diktáty přeřazeni do zvláštní školy.

Jsou dnes speciální třídy, kde se dětem s dyslexií, dysgrafií nebo jinými poruchami učení věnují?

Podobné třídy fungují ve Strakonicích momentálně jen na základní škole Dukelská. Chodí sem ale děti z celého regionu. Žáci se tu věnují důkladněji základům pravopisu a matematiky a méně větným rozborům, rozborům básní a podobně. V podstatě ale zvládnou stejné učivo jako žáci v běžných třídách. Výhodou je nižší počet žáků ve specializované třídě a speciálně školení pedagogové.

Autor: Klára Alešová

4.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Druhou prosincovou neděli si lidé po celém světě připomínají památku  zemřelých dětí. Za svoje malé, ale i dospělé děti přišli zapálit svíčku jejich rodiče i sourozenci.
28

Smutek po dítěti nikdy nezmizí

Ilustrační foto

Krátce ze Strakonicka

Kam za kulturou 15. prosince

Strakonicko - Přinášíme vám tipy pro volný čas. 

Areál Monínec otevře hlavní sjezdovku již v pátek večer

Monínec - Areál Monínec spustí provoz hlavní sjezdovky již tento pátek v 18 hodin.

Prachatická policie hledá seniora z Vitějovic

Prachatice - Prachatičtí kriminalisté pátrají po pohřešovaném osmašedesátiletém seniorovi.

Pojištění dětí? Jde o nadstandard, důležitější je pojištění rodičů

Odpověď na otázku, zda se může vyplatit pojištění dítěte, dávají podle finančního poradce společnosti Partners Václava Valáška příklady z praxe. Dětské pojištění dává smysl především za podmínky pojištění vážných zdravotních komplikací, jako jsou trvalé následky úrazu nebo diagnóza závažného onemocnění.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT