Odkoupit vybrané objekty a části pozemků v okolí vlakového nádraží za cenu znaleckého posudku. S takovou nabídkou přišla radnice na poslední schůzku týkající se proměny železniční stanice ve Strakonicích i jejího propojení s autobusovým terminálem. Té se zúčastnili i zástupci Českých drah (ČD) a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Podle místostarosty Pavla Pavla jde o prostory, se kterými ani jedna z firem nemá žádné plány. „Povede to mimo jiné i ke zcelení některých pozemků,“ vysvětlil místostarosta. Ty pak bude moci město lépe využít.

Na jakékoliv cenové odhady je ale brzo. To potvrdila i vedoucí majetkového odboru radnice Jana Narovcová. „Některé plochy už jsou sice vytypované, ale dosud není u konce dělení majetku mezi Českými dráhami a Správou železniční dopravní cesty. A některé části dokonce patří i ČD Cargo,“ podotkla. Rozčleňování tohoto majetku přitom trvá už od roku 2002.

Diskuse radnice s vlastníky o možném odkoupení uvedeného majetku zatím jasné závěry nepřinesla. Ani jedna z firem se k němu jednoznačně nevyjádřila.

Rekonstrukci kolejiště ve Strakonicích plánuje Správa železniční dopravní cesty. Má začít příští rok a stát bude 944 milionů korun. Plány na proměnu nádražní budovy mají zatím obecný ráz, není znám termín, ani přibližné náklady. Budova může získat nový vzhled v rámci projektu Českých drah Živá nádraží.

Vznikla první verze proměny budovy nádraží

Zašlá nádražní budova, to je první, co vidí devětadvacetiletá Kamila Zelinková při každém jejím příjezdu do Strakonic. „Jinde už se nádraží začínají měnit, tak nevím, proč by to nešlo ve Strakonicích,“ vyslovila názor žena pravidelně využívající železniční dopravu. Podobné mínění má i řada dalších cestujících.

Právě kvůli nevábnému vzhledu výpravní budovy začala strakonická radnice usilovat o její proměnu. Nápad na propojení s nástupním místem pro autobusy přišel zase vhod dopravci ČSAD STTRANS, který dlouhodobě řešil, co s nevyužitou plochou svého současného nádraží.

Na poslední koordinační schůzce, kde byli i zástupci Českých drah a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), už byl představen základní návrh renomovaného pražského architekta Patrika Kotase. Jde o ověřovací dopravně urbanistickou studii lokality u nádraží. Podle mluvčí radnice Marie Kotlíkové není závazná, má být hlavně východiskem pro další jednání.

K navrhovanému dopravnímu řešení má stále připomínky například ČSAD STTRANS. „Pro cestující by to bylo horší než současnost, Pořád jdou do cesty autům,“ poznamenal ředitel Vladimír Warisch. Má ale příslib od místostarosty Pavla Pavla, že se uskuteční schůzka s architektem Kotasem, kde budou hledat společné východisko.

Se studií se seznámili i zástupci Českých drah. Podle mluvčího Radka Joklíka se spojení nádražní budovy s autobusovým terminálem i její kombinované využití připadá společnosti zajímavé. „Ale jednání je v začátcích a na hodnocení je brzy,“ dodal.

Zásadně proti tomu není ani SŽDC. Vyplývá to z informací mluvčího Pavla Hally.