V Penny marketu okamžitě upoutal úplně plesnivý pomeranč. Hned další bylo kiwi, které vypadalo, že už tam leží hezky dlouho. Kiwi v sáčku přes pokladnu prošlo, prodat plesnivý pomeranč se ale pokladní zdráhala. Vedoucí Ivana Rybáková na to řekla: „Ráno veškeré zboží přebíráme, ale máme velký nápor a ještě jsme nestihli dodělat sektor ovoce a zeleniny. Chyby jsme si vědomi, děláme na tom.“ Možnost vrátit peníze za nekvalitní zakoupené zboží ale nenabídla.
I přes občasné špatné zkušenosti většina zákazníků situaci nevidí úplně kriticky. Toho, že nakažené ovoce a zelenina se může tu a tam objevit všude, si je vědomá Miroslava Rabová ze Strakonic. „Dávám si proto dobrý pozor na to, co kupuji,“ dodala. Podobný názor má i Lenka Lhotáková Písku. „Špatné zkušenosti mám například s bramborami. To, že jsou nakažené, člověk kolikrát zjistí až doma,“ podotkla.
Ani v obchodním centru Plus nebylo nutné dlouho pátrat. Nejviditelnější byla povadlá mrkev. Mezi ovocem byla nahnilá hruška. Vedoucí Marie Kašpírková vypadala překvapeně. „Běžně se to u nás určitě nestává, jedná se pouze o náhodu. Navíc ovoce a zelenina jsou zbožím, které takzvaně pracuje, to lze považovat za skrytou vadu,“ omluvila se za zakoupené zboží.
Poslední testovanou prodejnou byl Kaufland. Tam vypadalo na první pohled vše v úplném pořádku. Tento dojem přece jen pokazil nález nahnilého jablka a pomačkané mandarinky. Vedoucí Kauflandu Karel Hauser Strakonickému deníku vysvětlení nepodal. Ale odkázal na tiskového mluvčího tohoto řetězce. Ten se ale k této věci do uzávěrky nevyjádřil.
(autor: Vlaďka Alblová)
Rady odborníka: Na co bychom měli myslet při nákupu ovoce a zeleniny
1. Pokud zákazník zjistí nekvalitní ovoce a zeleninu například v supermarketu, měl by jít za vedoucím nebo pracovníkem, který má úsek na starosti a upozornit ho na to.
2. Pokud nakupující zjistí stejný stav i při další návštěvě, a nedošlo tudíž k nápravě, měl by se obrátit na dozorový úřad, což je právě Česká zemědělská a potravinářská inspekce.
3. Ovoce a zelenina by měly být nabízeny takovým stylem, aby si zákazník mohl vybrat nejvyšší kvalitu, protože na kvalitní zboží za odpovídající cenu má právo.
4. Pokud si zákazník vadné zboží donese až domů a jeho kvalita nejde tudíž zkontrolovat při nákupu, měl by ho s účtenkou co nejdříve reklamovat v rámci reklamačního řádu.
Doslov: Ovoce i zelenina je biologický materiál, který mění jakost i podobu velice rychle, podle toho by se měli chovat i zákazníci. Z naší zkušenosti víme, že kvalitu tohoto zboží snižuje i špatné zacházení nakupujících při nešetrném samovýběru. Jedná se například o natlučení měkkého ovoce a zeleniny.⋌(sp)
Rady poskytl ředitel České zemědělské a potravinářské inspekce v Táboře Josef Kubart. (sp))