Dráhu hodlá vybudovat provozovatel letiště Aeroklub Strakonice. Lidé ale sepsali proti záměru petici. Podepsalo ji 63 lidí. „Nechceme zrušení letiště. Jen odklonění dráhy. Aby letadla neohrožovala obytnou zónu,“ uvedl jeden z iniciátorů petice Martin Král z Mutěnic.
Aeroklub chce novou dráhu proto, že původní nemůže využívat celý rok. „V zimě se těžko udržuje a na jaře a na podzim tu je bahno a letadla nemohou přistávat,“ uvedl za Aeroklub Strakonice František Přibil. Podle něj se na asfaltovém povrchu letadlo vzlétne rychleji a má více času na manévrování a odklonění od obce.
Zpevněná dráha má mít rozměry 18 na 730 metrů a její výstavba by podle něj vyšla asi na 30 milionů korun. Položená má být blíže k silnici ze Strakonic na Mutěnice. „Vedle ní bychom pak chtěli vyčlenit menší zatravněnou dráhu,“ dodal.
Lidé se ale bojí, že s lepší dráhou přibude i více letadel a hluku. „Možná se najde pár pilotů, kteří u nás budou chtít přistát. Nečekáme ale žádné závratné zvýšení letů,“ míní František Přibil.
Za svými lidmi stojí starostka Mutěnic Jana Uriková. „Nedivím se, že se bouří. Mám strach i o to, zda budou naše pozemky, určené pro novou výstavbu, splňovat limity hluku,“ říká.
Byla to jedna z námitek, které byly včera vzneseny na stavebním úřadu při jednání o vydání územního rozhodnutí pro stavbu ranveje. Nesouhlas k němu dala i krajská hygienická stanice. Ta si žádá doplnit další měření hluku.
Podklady a námitky převzal stavební úřad. „Všechny vyhodnotíme a rozhodneme o dalším postupu,“ zmínil za úřad Václav Hejpetr.
Aeroklub zaznamenal loni na letišti 12 000 pohybů. Tedy 6000 startů a 6000 přistání včetně letadel bezmotorových, vojenských a záchranné služby.
Strakonické letiště se nachází asi 0,8 km jihozápadně od středu města v katastrálním území Nové Strakonice a Mutěnice. Na letišti lze provádět například vyhlídkové, školní a výcvikové lety nebo letecké práce.
Mutěničtí: Bojíme se, že nám spadne letadlo na dům
Peticí se obyvatelé Mutěnic brání proti letadlům, která jim denně přistávají a vzlétají nad hlavou. „Bojíme se o své zdraví i toho, že některé spadne na zahradu nebo na dům, kde má většina z nás děti,“ zmínil se jeden z obyvatel Mutěnic a zároveň iniciátor petice Martin Král.
Lidé nechápou, proč nelze ranvej odklonit, nebo vyasfaltovat jinou, kterou má letiště nasměrovanou mezi Mutěnice a Sousedovice.
Podle Františka Přibila ze strakonického Aeroklubu, který je provozovatelem letiště, směřuje druhá dráha na město a letadla by vadila jak Strakonicím, tak Sousedovicím. „Navíc, vzlet letadla je závislý na větru a tímto směrem fouká jen málokdy,“ vysvětluje.
To, že jsou letadla hlučná a obyvatelům vadí, chápe. „Dráhu ale není kam odklonit,“ konstatoval Přibil.
Obyvatelé Mutěnic se ale s takovým tvrzením smířit nechtějí. „Zajistili jsme si měření hluku u specializované firmy. Letiště o něm nevědělo a tak nemohlo upravit ani letový plán. Jeho výsledky mluví jasně. Byla naměřena hlučnost 100 decibelů,“ poznamenal Martin Král.
O výsledky měření hluku se zajímala i krajská hygienická stanice. „Výsledky měření hlučnosti byly vždy dost sporné. Pohybovaly se od 50 do 100 decibelů, proto je potřeba měření ještě doplnit,“ zmínila se pracovnice hygienické stanice. Hodnoty kolem 100 decibelů už by ale podle ní mohly ohrozit zdraví lidí. Maximální povolený limit hladiny hluku je 60 decibelů.
Lidé, kteří bydlí nedaleko letiště, mají obavy i z leteckých nehod. „V polovině devadesátých let spadlo těsně vedle naší zahrady ultralehké letadlo. Opravovali jsme kousek opodál střechu, bylo obrovské štěstí, že se nikomu nic nestalo. Před pěti lety zase havarovalo letadlo nedaleko na poli,“ zmiňuje se za občany Zdeněk Špiler z Mutěnic.
V souvislosti s výstavbou ranveje poukazuje životní prostředí na kriticky ohroženého sysla obecného. „Zatím zimuje a nevíme, jak velké kolonie na letišti jsou a kde. To zjistíme na jaře,“ řekla za Agenturu ochrany přírody a krajiny ČR Jitka Uhlíková. Aeroklub je ochoten vyjít ochraně sysla vstříc vhodnými stavebními technologiemi.
Za posledních 15 let si lidé z Mutěnic vybavují v okolí dvě letecké nehody. Při první skončil pilot s ultralehkým letadlem v koruně stromu u zahrádky jednoho z domů. Před pár lety skončilo další letadlo v poli za letištěm.