Nejdiskutovanější variantou se mezi obyvateli i zastupiteli stala trasa číslo 9. V ní se silnice odklání před Přechovicemi přes louky směrem za kapličku Andělíček. Za Volyní se pak napojuje na Vimperk. „Město úplně mine, je to nejrozumnější. Nechceme, aby se bouraly domy nebo ve Volyni vyrostly nějaké šílené mosty,“ ozývali se lidé.

Proti této variantě jsou sousední obce. „Město by se nemělo zbavovat problému tím, že ho přesune jinam. Na trase mají Přechovice a Hoštice vodní zdroje. Volyně musí počítat s tím, že se budeme hájit,“ řekl starosta Přechovic Miroslav Zdychynec.

Tato možnost nepodporuje ani investor – ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a životní prostředí. „Investorovi se zdá nejnákladnější a podle životní prostředí naruší krajinný ráz,“ řekla starostka Lenka Nestřebová. ŘSD je pro stabilizovanou trasu. „Musely by sice padnout asi čtyři domy, ale je technicky i finančně nejschůdnější,“ zmínil se generální ředitel ŘSD České Budějovice Josef Pešl.

Ta už byla jednou zavrhnuta. „Už před léty jsme se bránili stabilizované trase a sepsali proti ní petici. Byla zamítnuta, proč ji znovu řešit,“ ohrazují se manželé Králíčkovi z Volyně.

Pro investora i životní prostředí je ještě schůdná přeložka číslo 11, která by se za Přechovicemi zvedala do deseti a u volyňského nádraží až do dvanácti metrů. V kopci pod kaplí Andělíček by byl zářez, který bude částečně viditelný i z města a za koupalištěm by muselo vést přemostění, které svede auta za Volyni a odtud na Vimperk.

Zastupitelé se chtějí pokusit vyjednat další řešení obchvatu, který povede mimo město. Pokud se Volyně pro nějakou trasu rozhodne, povolovací proces bude trvat minimálně osm let a stavba další tři. po celou dobu bude doprava vedena přes náměstí. Nabízí se proto i možnost od přeložky a opravit náměstí, stabilizovat domy a snažit se odklonit kamionovou dopravu.

Kamiony musí z centra Volyně

Více než padesát let už se ve Volyni vedou diskuse o obchvatu a odklonění těžké dopravy z centra města. Pokud se do konce roku zastupitelé nedohodnou, kudy přeložka silnice 1/4 povede, vybere za ně Jihočeský kraj.

V roce 2006 požádalo město ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o nakreslení možných variant obchvatu. Bylo jich celkem 11. „Z nich následně vzešly dvě, které je reálné vystavět z hlediska nákladů a vyhovují i co se týká vlivu na životní prostředí,“ zmínila se starostka Lenka Nestřebová.

To se ale nelíbí Volyňským. „Proč by nám měl někdo diktovat, že si můžeme vybírat jen ze dvou nebo čtyř variant. Byla vytvořena řada návrhů ŘSD je téměř všechny zamítlo. Proč nevybírat ze všech,“ ozval se jeden z obyvatel František Bláha.

Podobného názoru je i zastupitelka Eva Piherová. „Neměli bychom se omezovat pouze na dvě varianty,“ říká.

Jaká možnost přeložky bude nejschůdnější, rozhodnou zastupitelé do příštího zasedání.