Hluk a špína. Tím ztrpčují život lidem žijícím v centru Strakonic projíždějící nákladní automobily. Zahájení stavby obchvatu je však zatím v nedohlednu.
Své o tom ví Miroslav Hlava mladší z ulice Husova. „Bez dvojitých oken bychom neslyšeli vlastního slova. A kvůli prachu bychom mohli mýt okna každý den,“ popsal. Každý projetý tahač cítí i Petr Černý bydlící pod Rennerovými sady. „Obchvat města je plánovaný léta. Každým odložením město trpí čím dál tím víc,“ dodal. Řada lidí pak poukazuje na Písek, kde podle nich obchvat městu ulehčil.

Odklonit dopravu ze středu města ve směru od Prahy na Klatovy by měl severní dopravní půloblouk. Z informací radnice vyplynulo, že jeho stavba měla původně odstartovat už v letošním roce. Takové plány však vznikly ještě před tím, než začalo zdlouhavé územní řízení provázené námitkami.
Jak uvedl starosta Pavel Vondrys, mohlo by jeho budování začít snad v roce 2010. Vede ho k to mu několik okolností.

Na světě už je územní rozhodnutí. Navíc bude nyní strakonická radnice spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic, které bude hlavním investorem celé akce, vybírat zpracovatele už konkrétního projektu obchvatu na severní straně města. Pokud nedojde k dalším průtahům, mohlo by být stavební povolení na světě příští rok. Pak by byl termín zahájení 2010 reálný.

Konečně Ředitelství silnic a dálnic se chce s projektantem dohodnout na přednostním zpracování podkladů pro zábory, tak aby mohly začít co nejdříve výkupy pozemků.

Existují i úvahy o obchvatu Strakonic ve směru od Písku na České Budějovice. U něj jsou ale přípravy teprve v začátcích. Podle radnice tak do realizace projde ještě řada let.

Ohlédnutí
Ve Strakonicích sahají první myšlenky na obchvat města až někam do třicátých let. Severní dopravní půloblouk, jak je tato akce nazývána, ale zatím světlo světa nespatřil. Jeho realizace je v kompetenci Ředitelství silnic a dálnic. Podle informací radnice by měl vést od křižovatky na Písecké až na Katovickou. Na jeho začátku a konci mají být kruhové objezdy.

Jana Štroblová, Filip Kadlec