Minimálně čtvrt hodiny trvá podle Evy Trojanové ze Strakonic než zaparkuje nebo vyjede z parkoviště. „Je to tu stabilně ucpané celý týden a v pátek bývá situace ještě horší. Kdyby udělali kruhový objezd, tak by se doprava urychlila,“ říká řidička a učitelka autoškoly Eva Trojanová.

Václav Býček z odboru dopravy tvrdí, že investora na dopravní komplikace u marketů radnice upozorňovala. „A to ještě před zahájením stavby křižovatky,“ poznamenal Býček. Město se vzniklým problémem ale nic nezmůže. „Nepatří mu ani kus této komunikace,“ povzdychl si Býček.

Usměrňovat provoz kolem marketů mají za úkol policejní hlídky. „Problém je v tom, že když pustí od marketů více aut, zablokuje se pro změnu křižovatka na Míru,“ zmínil se šéf strakonické služby dopravních nehod Petr Kukrál.

Potvrdil, že policie se k projektu na výstavbu vyjadřovala. „Upozorňovali jsme na to, že je tu malý prostor na vyjíždění a navrhovali jsme vybudovat k marketům ještě jednu cestu zezadu od Jezárek,“ dodal Kukrál.

Investoři o kolonách před obchody vědí. „S problémem jsme seznámeni. Komunikace týkající se nového centra, včetně křižovatky a dalších dopravních objektů prošla stavebním řízením, podmínkami a stanovisky všech dotčených orgánů státní právy. Ředitelstvím silnic a dálnic, policií či odborem dopravy městského úřadu,“ řekl za investory – Sallerovu výstavbu – Martin Vokatý.

Výstavba obchodního centra se podle společnosti Inter BAU, která ho stavěla, pohybovala ve stovkách milionů korun. Přesnou částku nikdo uvést nedokázal.

Obchodní centrum
– Obchodní centrum v Katovické ulici stojí na ploše 6500 metrů čtverečních. Jeho výstavba se pohybovala ve stovkách milionů korun.
– Přilehlá parkovací plocha má 210 míst.

Řidiči se rozčilují. Odjet z marketů trvá půl hodiny

Peklo bývá pro řidiče dostat se od supermarketů Kaufland a Plus. Křižovatka není dobře řešena na to, aby dostatečně rychle odbavila všechna auta vyjíždějící od obchodů.

Rozčílená je z toho i Šárka Souchová ze Strakonic. „Podruhé už to nechci zažít. Jeli jsme k večeru z nákupu, děti měli hlad a místo abychom byli rychle doma, ploužili jsme se půl hodiny z parkoviště od Kauflandu k semaforům na Katovické,“ říká. Doufá, že se situace brzo změní. „Nechci si ani představit, jaké zmatky tu budou na Vánoce,“ poznamenala Souchová.

Podle Martina Vokatého z investorské firmy Sallerova výstavba, by se měla situace kolem dopravy uklidnit. „Podle zkušeností z obchodních projektů, které jsme již realizovali víme, že se časem téměř vždy situace zaběhne do standardního režimu,“ zmínil se.

Stanislava Bílková ze Strakonic je ale stejného názoru jako většina řidičů. Myslí si, že doprava u supermarketů moc dobře vyřešená není. „Měli výjezd z Plus udělat samostatně, směrem k Penny marketu, ne ho spojovat s cestou od Kauflandu,“ podotýká. Někteří lidé zmiňují, že by provoz mohla urychlit kruhová křižovatka.

Jak zrychlit výjezd od marketů

Jak uvedl Martin Vokatý, o kruhovém objezdu u marketů se ani neuvažovalo. Situaci ale monitoruje a po čase ji bude vyhodnocovat. „V případě, že by byla opravdu špatná, jsme připraveni ji začít řešit,“ dodal.

Podle policistů by bylo nejlepším řešením vystavět další silnici za Kauflandem směrem k lokalitě Jezárky. „Takové řešení jsme investorům také navrhovali,“ doplnil šéf služby dopravních nehod Petr Kukrál.

Podle Martina Vokatého nebyla ale komunikace za markety součástí projektu. „Nevlastníme v této lokalitě žádné pozemky. Městu jsme poskytli finanční kompenzace na zajištění tohoto plánovaného projektu. Realizace není však v našich rukou,“ poznamenal.

Názor odborníka – Václav Býček
– Křižovatka u obchodního centra Plus a supermarketu Kaufland odpovídá z hlediska dopravy všem normám. Jinak bychom ji ani nemohli povolit.
– Město Strakonice nevlastní v problémovém úseku ani část pozemku. Jde o soukromou investici a proto nemůže do situace ani zasahovat.
– Na vybudování dalšího výjezdu od obchodů složili investoři radnici zálohu šest milionů korun. Pokud novou komunikaci, která by měla vést za Kauflandem směrem na lokalitu Jezárky a napojit se na víceproudovou silnici, nepostaví do roku 2009, propad〜nou peníze městu, a to začne s výstavbou samo.
– Největší překážkou pro výstavbu komunikace je fakt, že pozemky v této lokalitě jsou v soukromém vlastnictví. Složených šest milionů korun by mělo zaplatit jak jejich vykoupení, tak výstavbu silnice.