Dojmy cestujícího ze strakonického vlakového nádraží: „Není tam čekárna, zrušili informace, když si chcete sednout, musíte na peron, kde se sice nesmí kouřit, ale nedopalky jsou všude. Navíc vás obtěžují bezdomovci.“

Většina lidí, které jsme kvůli situaci na vlakovém nádraží oslovili, nechtěla do tisku uvádět své jméno. Studentka Petra ze Strakonic jezdí do školy do Českých Budějovic. „Bezdomovce vídám před nádražím i na peroně. Posedávají, polehávají, popíjejí, občas škemrají i o peníze nebo o jídlo,“ říká.

Bez čekárny

Čekárna byla zrušená. Jedním z důvodů bylo i to, že se tam scházeli bezdomovci. „Místnost vždycky zaneřádili a nedělali si hlavu ani s odchodem na záchodky. Když byla čekárna zavřená, dobývali se dovnitř oknem až tam dráha musela dát mříže. Teď je místo ní tranzit a lidé čekají ve vestibulu,“ řekl jeden z pravidelných cestujících.

Už příchod na nádraží je děs. „Nedávno jsem měl otřesný zážitek. Mezi Billou a nádražím byli tři bezdomovci. Jeden močil, druhý zvracel a třetí vyspával. Lidé, co šli kolem nich na vlak, se jim raději vyhýbali,“ popsal událost muž, který rovněž nestál o publicitu.

Bezdomovci se dobývají i do vlaků. „Odemknou si odstavený vagon a ten je pak bez důkladné očisty prakticky nepoužitelný,“ říká bývalý zaměstnanec drah.

V jakém stavu vlaky bývají, to mají před očima uklízečky, protože na strakonickém nádraží končí osobní vlaky a tady se také uklízejí.

Je běžné, že lidé bez střechy nad hlavou nasednou do vlaku a jedou tak dlouho, než je v příští zastávce vykáže prů〜vod〜čí. „Pokud se podaří, aby na stanici čekala policie, jde vyhazov poměrně hladce. Pokud ne, může dojít i ke zpoždění vlaku. A takové situace se opakují dokola,“ popisuje muž v nádražácké uniformě.

Když přijede městská policie na „vlakáč“, vyhodí je, ale za půl hodiny jsou nazpátek. „Jsme tam několikrát denně. Buď nás volají železničáři nebo opilé a žebrající bezdomovce vidíme kolem nádraží z kamerového systému,“ říká operační MP Josef Chmelař.

Je pravdou, že problém bezdomovců je celospolečenský. Pokud se vyskytují v blízkosti železniční stanice a podaří se je z tohoto prostoru vytlačit, bývá téměř jisté, že se přesunou jinam. Na ulici, na náměstí, do blízkosti obchodů, kde získají levné nápoje – pivo, víno a podobně.

Změní se něco?

Jak se k situaci na nádražích staví České dráhy (ČD)?

„Obecně dochází k postupnému uzavírání čekáren na všech stanicích a k vytváření takzvaných čekárenských zón například v odbavovacích halách. Ty nabízejí cestujícím dočasné útočiště před povětrnostními vlivy v případě dočasného čekání na vlak, zároveň však nejsou pohodlné pro celodenní trávení času,“ říká tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Podle něho je snahou vybavit čekárny na vlakových nádražích jednoduše ale účelně, aby byly k dispozici pouze cestujícícm, ne bezdomovcům. „České dráhy se je snaží vykázat ze svých prostor přijímáním příslušných vyhlášek pro stanice, nebo například uzavíráním stanic v noční době. Rovněž spolupracujeme s policií státní a městskou, protože vymáhat právo může jen policie,“ upozorňuje Šťáhlavský.

Omezit pohyb bezdomovců mohou i obecní vyhlášky například v případě zákazu žebrání v blízkosti zastávek veřejné dopravy, kam spadají i vlaková nádraží.