Všem, kdo potřebují jezdit, to zkomplikuje život. „K autu, které si zaparkujeme v Hošticích, budeme muset pěšky, abychom si ušetřili dvacetikilometrovou objížďku. Možná, že se ještě hodí loď,“ rozebírá situaci Roman Štumr, který má v Kozlově zámečnickou dílnu.

Čas strávený objezdem a zvýšené náklady za pohonné hmoty už těď rozčilují mnohé řidiče. „Co dáme navíc, nám nikdo nezaplatí,“ prohlašují.

Oficiální uzavírka silnice přes most do Kozlova je od 19. května a potrvá do 28. září. Rekonstrukci mostu ale musí předcházet vybudování lávky pro přeložky vodovodu a kanalizace. Ta bude zároveň sloužit pro chodce. „To potrvá zhruba pět týdnů. Do té doby bude ještě průjezd přes most možný,“ říká stavbyvedoucí firmy Swietelsky Jiří Bártík.

Pak se začne most objíždět a v tom je právě problém. Objížďka je sice možná přes dva směry – na Horažďovice a na Katovice, ale oba jsou nevýhodné. Horažďovická je dlouhá kolem dvaceti kilometrů. Katovická je sice kratší, ale není určena pro všechna auta. Železniční podjezd v Katovicích má totiž limitující výšku 3,2 metru a další dva klenbové mosty zas váhu 20 tun.

„Co trvalo pět minut, teď potrvá hodinu,“ lamentuje předseda společnosti Pošumaví Josef Soukup.

Hospodářství mají zemědělci rozložené po obou stranách řeky. Za mostem jsou pole, louky, stáje, posklizňová linka. „Kvůli objížďkám půjdou vícenáklady do statisíců,“ říká.

Dobu rekonstrukce nelze zkrátit. „Z hlediska technologických postupů nelze stavbu provést v kratší lhůtě,“ upozorňuje za odbor dopravy kraje Jiří Klása.

Historie mostu
– Podle knihy Staré příběhy hoštické a kozlovské od Josefa Drobila pochází most z roku 1904. A je jedním z prvních železobetonových mostů.
– Do jeho opravy investuje Jihočeský kraj 23 milionů korun.

Uzavírka mostu: Kozlovští najedou dvacet kilometrů navíc

Uzavírka kvůli opravě mostu donutí některé místní lidi parkovat místo u svých domů na nádvoří zámku. To potrvá pět měsíců.

Rekonstrukce zasáhne do každodenního života lidí. „Ať si vezmete ježdění do práce, zásobování, poštu, lékařskou péči,“ zmiňuje se poštovní doručovatelka Hana Mašková.

Řidiči najedou objížďkami až dvacet kilometrů navíc. „Už jsme si měřili, kolik do Strakonic najedeme. Manžel bude muset vstávat do práce o půl hodiny dřív,“ říká jedna z obyvatelek Kozlova.

Oprava je ale třeba. „Co se dá dělat, most je už v dezolátním stavu. Musíme to vydržet,“ konstatuje Marie Rejžková, která chodí na kozlovskou stranu navštěvovat kamarádku.

Nejhůře nesou uzavírku zemědělci. “Jsme z toho nešťastni. Polovinu živočišné výroby a třetinu pozemků máme na druhé straně a dobytku musíme každý den zavážet krmení. Posklizňové zpracování obilí a řepky bude značně nákladné, protože posklizňovou linku máme rovněž v Kozlově,“ říká za společnost Pošumaví Josef Soukup.

Zemědělcům by se hodilo jezdit přes brod nebo pontonový most. „Ten ale náčelník generálního štábu armády České republiky Vlastimil Picek nepovolí,“ říká starosta Petr Janoch. Už v lednu totiž žádal armádu o pomoc. Brání v tom ale zákon o ozbrojených silách, stálo v odpovědi, kterou dostal.

Menší zatížení by snesl i most v Dolním Poříčí. Ale tomu schází podle informací starosty Václava Paroubka. revize a v budoucnu ho čekají rovněž opravy.
Kvůli uzávěrce mostu čeká horší sezonu i pronajímatel střelskohoštického kempu Tomáš Podroužek. Poradit si budou muset i rekreanti přijíždějící do školy v přírodě.

Pro lidi, kteří musejí dojíždět za prací, bude výhodnější nechávat auto v Hošticích. Obec jim vyjde vstříc alespoň tím, že jim umožní parkovat v nádvorní části zámku.

Zrušena bude i autobusová zastávka ranní „dělnické“ linky v Kozlově. „Ještě několik dní, než bude lávka hotová, tam budeme jezdit, pak budou muset cestující chodit na zastávku do Střelských Hoštic pěšky,“ říká za ČSAD STTRANS Josef Michálek.

Rekonstrukce mostu do Kozlova je pro krajský úřad téměř třiadvacetimilionovou investicí. Stavba byla předána firmě Swietelsky 12. května.