Policejní hlášení z úterý 13. května:
V 09.06 hodin došlo k simulované dopravní nehodě osobního automobilu Škoda 120 s vlakem vyjíždějícím z katovického nádraží na Plzeň. Ve vlaku cestovalo 40 cestujících. Po srážce došlo ke zranění několika osob. Na místo se dostavily složky integrovného záchranného systému (IZS). Taktického cvičení se zúčastnilo celkem 15 policistů. Pořádková policie zajišťovala místo dopravní nehody a řízení dopravy na příjezdové trase vozidel IZS. Skupina dopravních nehod společně s výjezdovou skupinou OŘ PČR Strakonice prováděla dokumentování nehody. Policisté zjišťovali totožnost „zraněných a usmrcených“ osob a následovalo zahájení úkonů prověřování trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení. Při nehodě “zemřelo“ celkem 9 osob. Tři těžce zraněné osoby převezla letecká záchranná služba do nemocnic v Praze, Plzni a do Českých Budějovic. Další desítky cestujících byly ošetřeny rychlou záchrannou službou.

V železniční stanici Katovice smetl vlak osobní vozidlo. Hodiny ukazují čas 9.06 a právě začíná tematické cvičení složek integrovaného záchranného systému (IZS).

9.10 hodin: Výpravčí ohlašuje na tísňovou linku Českých drah dopravní nehodu s tím, že vlak zůstal po střetu s autem v kolejišti a je předpoklad velkého počtu zraněných. Ve stejný okamžik volají na tísňové linky 155 a 112 i cestující.

9.17 hodin: Přijíždí první složka integrovaného záchranného systému – rychlá záchranná služba. Postupně přijíždějí i jednotky hasičů a policie. Později i dobrovolní hasiči. „Pomoc! Kde jste kdo! Já jsem popálená, pomozte!,“ ozývá se z vlaku a osobního auta. Strach, bolest, zmatek. Postižení se bojí, utíkají, vyhledávají nekoordinovaně pomoc.

To je scénář dvouhodinového taktického cvičení zdravotníků, hasičů a policistů, jako složek integrovaného záchranného systému. „Podnět na zorganizování cvičení s velkým počtem zraněných přišel už loni do záchranné služby,“ informoval za Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje Pavel Rožboud, který byl vedoucím cvičení a spolu se zdravotníky připravoval plán cvičení. Jeho námětem bylo provést záchranu, vyproštění a ošetření osob z vraků, jejich následný odvoz k ošetření, zajištění výluky železniční dopravy a zajištění beznapěťového stavu trakčního vedení.

Čtyřicet zraněných představovali studenti Vyšší odborné školy zdravotní Bílá vločka v Českých Budějovicích. „Každý z nás dostal kartičku s popisem závažnosti zranění,“ vysvětlil Jakub Vala, ze kterého bude po studiích záchranář. Na katovickém cvičení pozitivně ohodnotil nejen práci zdravotníků, ale i přítomnost psycholožky HZS, která uklidňovala cestující v šoku.

9.32 hodin: Kolem ohraničeného prostoru za vlakovým nádražím bylo několik set přihlížejících. „Udivuje mě, jak je celá plocha přeplněná auty. Nevím, kdyby to bylo někde jinde, kam by se taková technika vešla,“ poznamenal k množství sanitek, hasičských a policejních aut Václav Švehla z Katovic.
I pro zdravotní záchrannou službu (ZZS) bylo cvičení ověřením časové dostupnosti sil a prostředků potřebných pro zvládnutí mimořádné události. Ke včerejší hromadné nehodě bylo nasazno speciální vozidlo, které není určeno pro transport nemocných, ale je vybaveno materiálem k prvnímu ošetření zhruba stovky zraněných. „V kraji jsou pouze tři a vysíláme je jen na mimořádné události,“ řekl ředitel ZZS Jihočeského kraje MUDr. Marek Slabý.
Postupy zdravotníků jsou při hromadných nehodách podobné. „Ať už se jednalo o Nažidla nebo o loňskou podobnou událost u Rožmberka. Vždycky jde o to, kolik bývá zraněných a v jakém je to terénu. Ale postup a chování je uniformní a naše úkony se musejí odvíjet stejně, i když ne všechno se dá předvídat,“ zdůraznil ředitel.

Při podobných událostech nejprve vyjíždějí zhruba čtyři sanitky z nejbližšího místa. „Pak vysílá dispečink podle potřeby další a další z nejbližších možných míst tak, aby došlo k nasycení podle počtu zraněných. Podle potřeby bývá přivolán i vrtulník,“ uvedl ředitel ZZS. I v takovém případě ale musí zůstat pro zbytek okresu rychlá záchranná služba zachována.

9.47 hodin: Odlétá vrtulník letecké záchranné služby s prvními těžce zraněnými.

10.46 hodin: Posledního zraněného odváží zdravotníci a cvičení, u kterého bylo nasazeno 29 vozidel, jeden vrtulník a na 90 záchranářů, hasičů, doborovlných hasičů a policistů, končí.

Nehodami na železnicích se zabývá i kraj. Z téměř tisícovky železničních přejezdů, na kterých dochází nejčastěji ke střetu vlaku s autem, má vytypované ty nebezpečnější. „Dokonce se navrhla i řešení, která by mohla pomoci. Je to věc ale velmi investičně náročná. Mnohde se naráží i na problém dopravní obslužnosti. Mám na mysli třeba uzavření nebezpečného přejezdu a jeho vedení bezpečnější cestou, což nemusí být vždy pro místní lidi optimální. Snaha tu je, ale je třeba dát dohromady veliký objem finanční,“ řekl jihočeský hejtman Jan Zahradník.

V úterý dopoledne nevyjely sanitky jen ke cvičení. V půl desáté dostali zdravotníci zprávu z dispečinku, že v Nezvěsticích na Plzeňsku sjel autobus se čtyřiceti fotbalisty do příkopu. Naštěstí ale nebyl nikdo zraněný.

Všechny složky IZS měly na cvičení své rozhodčí. V následujících dnech dojde k celkovému vyhodnocení. „Už teď mám několik postřehů, které je třeba probrat. Důležitost volných přístupových cest a specifika místa, kde k nehodě došlo. Blízkost trakčního vedení prakticky vylučuje používání žebříků,“ zmínil se za hasiče Pavel Rožboud.

Složky IZS měly možnost prověřit systém Matra, což je radiofonní systém mezi posádkami a operačním střediskem. Likvidace železniční nehody se zúčastnili hasičské jednotky Jihočeského kraje, Plzeňského kraje, Českých drah, doborvolní hasiči Katovic a Strakonic, ZZS Jihočeského a Plzeňského kraje, letecká záchranná služba, Policie ČR a České dráhy.

V případě skutečného neštěstí by příčiny kromě policie vyšetřovala i drážní inspekce jako organizační složka státu. Příčiny by šetřil i provozovatel dráhy a drážní dopravy.

Srážky s vlakem:
Rok 2007: 5 ( škoda 435 000 Kč)
Rok 2006: 2 ( škoda 153 000 Kč)
V letošním roce eviduje policie 1 nehodu se škodou 110 000 Kč