Vlakové nádraží se po téměř 150 letech své existence dočká první výraznější rekonstrukce. Nejpozději v roce 2010 začne jeho přestavba.
„To, co je jinde normální, jako nástupní ostrůvky či příjemná nádražní budova, o tom si můžeme nechat jen zdát,“ zmínila se pětatřicetiletá cestující Stanislava Kroupová.
Správa železniční dopravní cesty ve Strakonicích rekonstrukci už chystá. „V jejím rámci dojde k zásadní přestavbě celého kolejiště,“ uvedl za správu náměstek ředitele pro techniku Jan Veselovský. Kromě modernizace nejrůznějších technologických zařízení bude pro cestující nejpodstatnější jedna změna – výstavba dvou zčásti zastřešených nástupišť, která budou přístupná podchodem.
Projekt má být hotov v polovině příštího roku. Pak bude následovat schvalování. Pokud vše dobře půjde a Státní fond dopravní infrastruktury uvolní potřebné peníze, mohlo by vše začít ještě v roce 2009. „Reálnější je však začátek roku 2010 s dokončením stavby v závěru toho následujícího,“ podotkl Veselovský.
Změny čekají i nádražní budovu. Ty plánují České dráhy. Už mají výsledky zjišťovacího řízení a vyhledávací studii. „Nyní rozhodujeme, zda a kdy začneme,“ řekl za České dráhy Radek Joklík.
Cestující ve Strakonicích si stěžují na přístup k vlakům
Na železničním nádraží lidem nejvíc vadí přístup k vlakům.
Někteří raději postávají opodál, jiní stojí mezi kolejemi a jen těsně je míjí projíždějící vlak. „To nejhorší ale přijde, když máte nastoupit do vlaku. Zdraví mi už moc neslouží, a tak mám s příkrými schůdky docela problémy,“ zmínil se devětašedesátiletý Karel Kovanda.
„Cestovat s malými dětmi a třeba ještě se zavazadly, to také není žádný med,“ přitakala jedenatřicetiletá,“ Pavla Provazníková.
Podle informací ze Správy železniční dopravní cesty, do jejíž kompetence spadá kolejiště, bude plánovaná proměna nádraží radikální. Například dva nástupní ostrůvky budou mít délku kolem dvou set metrů a výšku více než půl metru. Tato nástupiště budou přístupná podchodem. Nebudou chybět výtahy pro imobilní občany. Na nádraží se objeví také elektronické světelné informační panely či kamerový systém.
Kromě těchto pro laickou veřejnost dobře zaznamenatelných změn čeká prostor nádraží celá řada rozsáhlých technologických úprav. Bude to zásadní přestavba kolejiště, rekonstrukce trakčního vedení a třeba i instalace moderního zabezpečovacího zařízení.
„Vše koordinujeme rovněž s projektem města Strakonice na úpravu přilehlého parčíku a dalších prostor,“ uvedl za Správu železniční dopravní cesty náměstek ředitele pro techniku Jan Veselovský.
O proměnu nádražní budovy se pak mají postarat České dráhy. „Uskutečnit by se mohla v rámci projektu Živá nádraží,“ zmínil se za České dráhy Radek Joklík.
Tento projekt se zaměřuje na revitalizaci českých vlakových nádraží s ohledem na jejich začlenění do měst. Jednotlivé projekty chtějí České dráhy realizovat s komerčními partnery.