Hluk letadel ze strakonického letiště ztrpčuje život lidem z okrajové části Mutěnic.

„V neděli tady v krátkých intervalech startovalo za sebou hned několik letadel a roztahovali nad námi i větroně. Snad nechceme tolik, když požadujeme, aby letadla startovala mimo obydlenou plochu. Vždyť na zahradě není při startu slyšet ani hovor v mobilu,“ říká Martin Král, jeden z majitelů domku nedaleko přistávací dráhy.

Jeho rodina v této lokalitě bydlí od pětašedesátého roku a nikdy jim letiště nijak zvlášť nevadilo. „Poslední dobou se mi ale zdá, a nejen mně, že nad naše domy jsou směrovány všechny lety, a to za jakéhokoli větru. A je jich stále více. Je nás přes dvacet rodin, co máme s letištěm problém,“ podotkl Král.
Vedení letiště si hlučnost provozu uvědomuje. „Co nejvíce letadel se snažíme hned po startu odklánět mimo domy a používat jiné dráhy. Pokud však vane jihovýchodní vítr, musíme startovat na Mutěnice. Jinak by se letadla nevznesla,“ uvedl za strakonický aeroklub František Přibil. Podle něj je asi 70 procent letů směrováno na Podskalí.

Problém vidí v rozrůstání obce. „Kdysi směrem k letišti byly pouze dva domy, jinak šlo o chatovou oblast. Dnes si tu postavili další lidé. Ale přece museli vědět, že mají za kopcem letiště,“ podotýká Přibil.

Obyvatelé domů nechtějí situaci nechat bez povšimnutí. „Na obecním úřadě má být zasedání, na kterém chceme s naším problémem vystoupit. Kdyby bylo potřeba, máme připravenou i petici, kterou je nyní ochotno podepsat přes dvacet rodin,“ dodal Martin Král.

Obyvatelé: Letišti nevěříme. Nápravu slibuje už několik let

Za každou cenu chtějí obyvatelé dosáhnout zmírnění hluku z letadel na strakonickém letišti. Ten je tak silný, že neslyší ani hovory z telefonu. V době, kdy ale byly první domy v Mutěnicích směrem k letišti stavěny, neměla obec zpracovaný územní plán a k němu ani hlukovou studii.

„Dnes už víme, kde až může výstavba být a kde už hluk z letiště přesahuje hygienické normy. Hluková studie rozdělila oblast podle hlučnosti na několik pásem. Ani dnes ale nestojí žádný z domů přímo v ohnisku,“ řekla starostka obce Jana Uhriková.

Hlučnost by mohlo snížit vybudování nové dráhy. „Na asfaltovou dráhu 730 na 18 metrů máme projekt. Měla by stát co nejvíce ke Strakonicím a s ní by se měla zmírnit i hlučnost,“ připustil za strakonický aeroklub František Přibil.

V cestě realizace stojí vydání územního rozhodnutí. „K tomu musí ještě své stanovisko podat hygiena. Pokud vše proběhne hladce, můžeme začít shánět dotace a tak do dvou let by se mohlo začít i stavět,“ poznamenal František Přibil.

Lidé jsou ale nedůvěřiví. „Že budou letadla startovat jiným směrem, už nám na letišti slibují roky. A šlo by to i bez nové dráhy. Zatím je vše při starém. Asi na to vždy do druhého dne zapomenou,“ dodal obyvatel Mutěnic Martin Král.

I když jde o dráhu, na které by mohly přistávat mezinárodní lety z celé Evropy, nemusejí se podle slov Přibila lidé bát, že by se nějak zvýšila frekvence letů. „Nebudou tu přistávat ani žádná dopravní letadla,“ poznamenal.

Strakonické letiště je oficiálně v provozu od roku 1945. „Létalo se tady ale už za války. Areál je zanesen i v územním plánu města. Lidé, co si u Mutěnic chtěli stavět domy, to museli vědět,“ míní František Přibil.

Provoz letiště:
- Pohyb letadel na strakonickém letišti je přibližně 12 000 vzletů včetně přistání za rok. (I s větroni)
- V noci mohou přistávací dráhy využívat pouze letadla záchranné služby a armády.
-  Kromě parašutistických seskoků a vyhlídkových letů se v areálu školí i noví piloti a provádějí letecké práce.