Pět milionů korun, na tolik může přijít oprava nadchodu u sídliště Mír.

Většina lidí však toto přemostění příliš v lásce nemá. „Za celou jeho existenci jsem ho nevyužila snad ani jednou. Myslím, že to je přežitek socialismu a mělo by se s tím konečně něco dělat,“ uvedla Ludmila Jelínková ze Strakonic. Mnozí obyvatelé města lávku dokonce hanlivě nazývají nejdražším držákem na reklamu ve městě.

„Nic havarijního jsme tam ale zatím neřešili,“ poznamenal vedoucí strakonického stavebního úřadu Jaromír Zeman. Zároveň si ale uvědomuje, že by tato spojnice dnes už šla řešit jinak.

Poslední pravidelná kontrola této stavby ale některé nedostatky přece jen ukázala. „Například železná konstrukce je napadená rzí,“ uvedl místostarosta Karel Vlasák. Z odborného posudku však vyplynulo, že finanční náročnost celé rekonstrukce se může dostat až někam k pěti milionům korun. Případná demolice by určitě stála mnohem méně. Na druhé straně opravený nadchod by mohl sloužit ještě další dlouhé roky.

Nyní tedy nastává okamžik, kdy se k celé věci mají vyjádřit také obyčejní lidé. Na internetových stránkách radnice mohou až do konce května hlasovat pro zrušení či zachování této lávky

„Mně vyloženě vadí, protože bydlím hned vedle něj. Řekla bych, že slouží spíše jako vyhlídka do mých oken a oken mých sousedů. Celé dny musím mít zatažené žaluzie. Nehledě na to, že lidé ho skoro nepoužívají, chodí přes silnici a navíc tady pošlapou všechnu zeleň. Nejspíše bych ho zrušila úplně, nebo alespoň vyvýšila jednu stranu. S cílem uchránit soukromí mé i mojí rodiny,“ vyjádřila se místní obyvatelka Eva Křešničková.

„Nadchod mi nevadí, do města ale moc nechodím. Více mi ovšem vadí místní výrostci, kteří jej využívají spíše pro svou zábavu jako je házení kamínků na auta a další lumpárny,“ podotkl další z obyvatel Zdeněk Hromádka.

Lávka pro pěší překlenula výpadovku na Katovickou při výstavbě sídliště Mír. To bylo zkolaudováno na samém počátku devadesátých let. „Bylo tam sedm set bytů a tehdejší požadavek byl, aby cesta pro pěší do centra byla řešena mimoúrovňově,“ ohlédl se do minulosti vedoucí strakonického stavebního úřadu Jaromír Zeman.

Tehdy ale křižovatka vypadala jinak. „Dnes je tam světelná signalizace, ostrůvky a podobně,“ zdůraznil místostarosta Karel Vlasák. Ve hře je podle něj i další okolnost. Až bude existovat severní obchvat města, změní se i charakter Katovické. Už to nebude tak rušná průtahová komunikace.

Podle Vlasáka by se však lidé i architekti měli nyní zamyslet nejen nad samotným osudem lávky, ale třeba i nad tím, co s jednotlivými prvky – například s tamními slunečními hodinami.

Na článku spolupracoval i extrení redaktor Tomáš Kostěnec.