Roman V. (40) je řidičem z povolání u jedné ze strakonických firem. Svoji profesi dělá už mnoho let a z jeho pohledu jsou tři zpomalovací schody na rozhraní Velkého náměstí a ulice Lidická špatná volba. „Je jedno, kolik s tím náklaďákem jedu. I když jedu dvacet nebo patnáct za hodinu, tak to skočí,“ říká na jednu z novinek, která je součástí rekonstrukce Velkého náměstí.  Za stejně nebezpečné místo považuje i velký zpomalovací pruh o několik metrů dál na křižovatce Lidická – Sokolovská.

Jeho názor není mezi řidiči osamocený.

Proč tedy vznikl zpomalovací trojschod? V první řadě má řidiče donutit zpomalit na předepsanou rychlost 30 kilometrů v hodině. V budoucnu – v návaznosti na další etapy rekonstrukce – pak bude provoz na Velkém náměstí jednosměrný, a to ve směru od křižovatky Hvězda. Velké náměstí bude vedeno jako pěší zóna. Trojschod má zajistit, že v ní řidiči dodrží předepsanou rychlost.

Považovat toto místo za nebezpečné je poněkud nadsazené. Nicméně jde o novinku, na kterou si budou muset řidiči zvyknout a respektovat ji. Přesto jsme zkusili malý test. Naším služebním vozem fabia jsme otestovali funkčnost trojschodu.

Zkusili jsme retardér projet v rychlosti 15 kilometrů v hodině a bylo to na hraně možností. I tato poměrně nízká rychlost zařídila poměrně citelné poskočení malého osobního auta, jak to asi v tom případě musí vypadat v kabině naloženého nákladního vozu. Z pohledu jeho řidiče, který je tak jako tak nucen jet pomalu, je opravdu retardér zbytečný a může být i nebezpečný. Ovšem při pohledu na nedočkavost některých řidičů osobních aut je věcí nutnou. Nezbývá tedy, než brát zpomalovací pruhy vážně a smířit se s tím, že tady jsou.