„Usmrcení osob na téhle komunikaci není ničím výjimečným a nemluvím jen o úseku poblíž Vlachova Březí. Tragické následky měla nehoda na stejné silnici těsně za hranicí okresu,“ vzpomněl na nehody s nešťastným koncem vedoucí prachatického Dopravního inspektorátu Policie ČR Martin Grožaj. Jiná nehoda s těžkými zdravotními následky se poblíž odbočky na Konopiště odehrála zhruba přede dvěma roky. „To se jen podle dokladů od vozidla dalo poznat, že v místě havaroval VW Golf,“ doplnil Grožaj.

Podle jeho názoru však není nebezpečných silnic, ale pouze nebezpečných šoférů. „Sama silnice nehodu nezaviní,“ tvrdí policista. I tak ale souhlasí s tím, že v okolí vozovek nejsou příliš vhodné vzrostlé stromy. „Sice za nic nemohou, ale následky násobí,“ dodal Grožaj s tím, že rozhodně policisté nikdy nedocílí toho, aby stromy od silnic zmizely úplně. Podmínky pro jejich odstranění jsou přísné a navíc mnohdy mívají pozemky i soukromé majitele. „Stromy v okolí silnic by mohly vyprávět a nejen v tomto úseku silnice,“ zauvažoval. Jeho přáním je docílit minimálně toho, aby se vykácely stromy z oblouků zatáček. Právě tam jsou pro řidiče největší hrozbou při případném vyjetí mimo komunikaci. „To, kdyby se nám povedlo, tak bychom se pomalu dostali na ideální stav,“ přeje si Grožaj. Stejně tak by nechal od komunikací odstranit i reklamní billboardy.

Možnou nebezpečnost pak přikládá především tomu, že dlouhé rovné a přehledné úseky zakončují horizonty nebo zatáčky, ať už jednoduché, nebo takzvaná esíčka. „K tomu ještě stromy a musím říci, že právě v tomto úseku se při každé nehodě najde práce pro všechny složky integrovaného záchranného systému. Nikdy tam nejde jen o plechařinu,“ řekl.

Řidiči totiž úsekem projíždějí rychleji, než mají, a zatáčky nezvládnou. „Sice se nabízí technická úprava komunikace, ale při současném stavu státních financí tu s touhle silnicí budeme muset vydržet ještě dlouho,“ myslí si Martin Grožaj. Ten do celého úseku z Vlachova Březí směrem k hranici se Strakonickem posílá hlídky celkem často. Mají tam vytipovaná místa například přímo v obci Újezdec, kde je měření rychlosti téměř na týdenním pořádku, nebo na odbočce na Tvrzice. „Jenže problém nastává také s majiteli okolních pozemků. Ačkoli nás jedni chválí, že jsme tam častěji, tak druzí nám následně znemožní vstup na pozemky u silnice. Není to tak dlouho, co se na místě, kde jsme vždy stávali, objevila cedulka Soukromý pozemek,“ přidal další příklad z praxe policista.