Uzavřená stanice Českých drah a evakuování lidí z okolí vlakového nádraží. To byldopolední obrázek v Českých Velenicích ve čtvrtek 9. července.

Důvodem byl nález nevybuchlé letecké bomby z druhé světové války.

Vše se odehrálo při výkopových pracích v rámci modernizace hlavního nádraží. Munice byla funkční.

Celý prostor nádraží včetně protilehlého parku a budovy České pošty, která s nádražím úzce sousedí, byly okamžitě evakuovány. Musela být uzavřena i lávka, která zajišťuje bezpečný přechod přes kolejiště do firmy ŽOS, v jejíž bezprostřední blízkosti byla bomba nalezena.

Povolána byla záchranná služba a Správa dopravních cest z Českých Budějovic. S evakuací od půl desáté dopoledne vypomáhali místní dobrovolní hasiči. O dohled nad nepovoleným vstupem se postarala městská policie a na kompletní zajištění bezpečnosti a evakuace dohlíželi policisté.
„Policejní pyrotechnik odstranil rozbušku a po vyzvednutí bomby následoval její převoz do Lišova k zneškodnění. Z důvodu bezpečnosti byla omezena doprava v protisměru kvůli možnému karambolu,“ uvedla jihočeská tisková mluvčí Hana Millerová.

Bomba o výbušné síle 250 kilotun, jejíž exploze by dosáhla do 300 metrů, pocházela pravděpodobně z bombardování železničního uzlu v Českých Velenicích. Jednalo se o americkou pumu 90 cm dlouhou a 100 liber těžkou.

Podle sdělení archeologa Muzea Jindřichohradecka a šéfa Klubu historie letectví Vladislava Buriana se jedná o pozůstatek útoku ze 23. března 1945, který provedla 15. USAAF, tedy americká letecká armáda.

Drsná historie

„Letadla startovala z jihu Itálie směrem na olejové rafinerie v německém Ruhlandu severně od Drážďan. Bylo určeno celkem šest operačních skupin, z nichž jedna měla za úkol bombardovat vlakové nádraží v Českých Budějovicích, které bylo železniční tepnou. Dvacet pět až třicet letadel bombardovalo také železniční uzel v Českých Velenicích – Gmündu. Pamětníci uvádějí, že k útoku došlo krátce po poledni,“ upřesnil Vladislav Burian.

Dodal, že se náletu účastnily letouny B–24 Liberator a B–17 Flying Fortress. Odhaduje se, že tehdy bylo na České Velenice – Gmünd svrženo na 600 až 1000 kusů pum, které zasáhly železniční opravny a vlakové seřadiště mezi Rakouskem a protektorátem Čechy a Morava. Některé dopadly do volné plochy jako byly louky, ale uvádí se, že ve městě bylo poškozeno na 120 domů, z nichž bylo třináct zničeno úplně. „Podle archivních materiálů zemřelo na 150 místních civilistů, ale mrtvých bylo mnohem víc, protože se tudy pohybovali i uprchlíci. Údaje se dosud liší a někdy uvádějí 500 a jindy 1000 obětí,“ uvedl Burian.

Nálet trval zhruba 15 až 20 minut, vlakový uzel byl velmi poškozený, což dopravu ochromilo.