Hlavní výhodou nové spojnice do Suchého Vrbného bude pro řidiče přímá cesta od Trhových Svinů do východní části Českých Budějovic. Aniž by bylo nutné projíždět přetíženou Novohradskou ulicí a viaduktem v Rudolfovské třídě. To bude mít i doprovodný efekt v Nádražní ulici. „Odlehčí se dopravní zatížení v přednádražním prostoru," zmiňuje náměstek primátora Kamil Calta. Hlavním investorem Zanádražní komunikace, která povede až na propojení okruhů čili ulici Generála Píky, je Jihočeský kraj.

Na úsek od ulice U Lávky po Novohradskou ulici se předpokládají podle tiskového mluvčího krajského úřadu Radka Šímy výdaje necelých 240 milionů korun. Dotace z Evropské unie, které kraj využije, činí 166 milionů, kraj dá ze své pokladny 32 milionů a město 37 milionů korun. Peníze kraje a Evropské unie jdou na hlavní těleso komunikace. Doprovodné stavby platí město. Podle náměstka primátora Kamila Calty jde o cyklostezky, chodníky nebo třeba parkoviště u hřbitova v Mladém.

Ze Zanádražní komunikace už je hotový i úsek mezi Vrbenskou a Plynárenskou ulicí, který byl dokončen v září. „Nyní tady probíhají kolaudace," zmínil Radek Šíma. Mluvčí krajského úřadu zároveň odmítl názory, že až bude celá trasa Zanádražní komunikace v provozu, zbrzdí se zase provoz na Rudolfovské nebo Vrbenské ulici.

„Všechny světelné křižovatky, které Zanádražní komunikace křižuje, budou po dokončení všech etap přeprogramovány, aby byl umožněn plynulý provoz," říká Radek Šíma.

Klíčová křižovatka dostává pomocníky

Od viaduktu v Rudolfovské třídě mají odvést část dopravy nové silnice.

Jedním z nejkritičtějších míst pro dopravu v Českých Budějovicích je viadukt na křižovatce Rudolfovské třídy a Nádražní ulice. V posledních letech se ale kolony vozidel částečně zkrátily. Díky novým podjezdům pod tratí. A další odlehčení by měla přinést Zanádražní komunikace.

„Po dokončení všech úseků Zanádražní komunikace by mělo dojít k rozmělnění dopravy, především ve východní části města za železnicí," říká za Jihočeský kraj, který je hlavním investorem akce, tiskový mluvčí Radek Šíma. „Místo původní jediné křižovatky u viaduktu, jež musela přenášet veškerou dopravu, budou mít nyní řidiči možnost využívat i další křižovatky," dodává Radek Šíma s tím, že východní polovina města bude dostupná od Trhových Svinů z okružní křižovatky na Novohradské.

Řidiči také mohou už dnes jezdit nedávno vylepšeným viaduktem v Pekárenské ulici nebo před časem nově vybudovaným viaduktem v ulici Generála Píky.

Díky tomu lze k cestě do centra nebo naopak z města volit různé trasy. A rozmělnění dopravy podle Radka Šímy zabrání i tomu, aby Zanádražní komunikace, až bude v plném provozu, brzdila řidiče na hlavní trase do města, kterou je dnes Rudolfovská třída. Cesta do města totiž nepovede jen po Rudolfovské.

Další novinkou spojenou se Zanádražní komunikací jsou tak zvané turbokřižovatky. Ty jsou specifické tím, že představují dvoupruhové kruhové křižovatky s jízdními pruhy, které oddělují betonové dělící pásy. Mají vyšší kapacitu, ale řidiči se musejí správně řadit už před křižovatkami. V nich je omezený manévrovací prostor. Navádění řidičů ale má pomoci důkladné dopravní značení.