Konkrétně jde o typ ČZ 76, první vyráběné motokolo ve strakonické České zbrojovce. Jedná se o dvoudobý jednoválec, vyráběný v letech 1932 až 1933. Bylo vyrobeno celkem jen 476 kusů a původní cena byla 2600 korun (průměrná mzda v roce 1930 byla méně než 800 korun měsíčně).

Majitelem motokola byl Tomáš Kraus. „Koupil jsem tohle motokolo asi před deseti lety v Jihlavě,“ řekl Tomáš Kraus. Tehdy za něj dal 300 000 korun. „Dobře jsem věděl, co kupuji. Sbírám totiž stroje ČZ 24 let, a dokonce jsem si jednoho kaktuse skládal sám. Když jsem ale viděl, jaké chyby dělám, koupil jsem originál,“ dodal.

Pro prodej stroje se rozhodl v okamžiku, kdy ho čekají další investice. Ale proč do Strakonic? „Chtěl jsem, aby se vrátil tam, odkud pochází,“ vysvětlil. Ale měl jednu podmínku. Že dostane od muzea volné vstupenky pro sebe a svoji rodinu, aby věděl, jak bylo s kaktusem naloženo. „Už jsem strakonické muzeum po jeho rekonstrukci viděl. Je nádherné a těším se, až zase přijedu,“ slibuje Tomáš Kraus.

Vzorem rámu bylo jízdní kolo, rám byl vyztužen a byla zdvojena dolní rámová trubka. Motor uprostřed rámu má píst s deflektorem a nesnímatelnou hlavou válce, specifickým tvarem chladicích žeber připomínající kaktus.

Startování bylo pomocí šlapacích pedálů sloužících i k přišlápnutí do větších kopců. Pro snížení nákladů byl odvozen z motokol NSU. Přední vidlice je typu Springer (s tlačnýmí péry).

Motokolo dosahovalo maximální rychlosti 35 km/h a mělo spotřebu paliva 1,5 l/100 km.