Prudce klesající cenu nafty v posledních pár měsících pochopitelně zaznamenali i autobusoví dopravci na Strakonicku.

Podle ředitele společnosti ČSAD STTRANS Vladimíra Warische je to ale moc krátké období, aby se to projevilo na zlevnění jízdného. „Tyto ceny se kalkulují na rok dopředu. Kdyby ale tento trend trval dlouhodobě, třeba půl roku, dalo by se o tom uvažovat. Na druhou stranu třeba na cenách zájezdů, které pořádáme, se to projeví ihned," vysvětlil. Dodal, že je to zároveň od roku 2009 poprvé, kdy se dá vůbec o nějakém zlevňování uvažovat. Během uplynulých pěti let totiž šly ceny nafty stále nahoru, a tak musely přijít i menší úpravy jízdného směrem nahoru.

Jak uvedl pracovník jedné ze strakonických čerpacích stanic František Klain, nižší ceny víc řidičů k pumpám neženou. „Přijede prostě, kdo potřebuje natankovat. Jen je to pochopitelně pro ně radostnější," doplnil.

Ve Strakonicích bylo ve čtvrtek 8. ledna možné natankovat pohonné hmoty například za tuto cenu natural 95 27,50 a diesel 27,90 koruny.

Nízké ceny benzinu a nafty svědčí ekonomice

O více než šest korun v uplynulých čtyřech měsících klesla průměrná cena benzinu Natural 95 ve strakonickém okrese. Vyplývá to z údajů České společnosti pro platební karty CCS. Za litr zaplatí řidiči méně než 30 korun.

Podle ekonoma Tomáše Hajduška z Katovic za tím není jen nižší cena ropy. „V Americe začali vyrábět pohonné hmoty alternativním způsobem z břidlicové ropy. Čím vyšší je nabídka, tím nižší je cena," podotkl.

Zatímco pokles ceny ropy přispěl k destabilizaci Ruska jako ropné velmoci, české ekonomice může tento jev spíše pomoci. „Je to dobrý impuls pro naši ekonomiku. Spíše než snížení ceny konečných produktů lze očekávat růst ekonomiky jako takové," zmínil se.

Jak se bude cena ropy, potažmo pohonných hmot vyvíjet dále, je podle Tomáše Hajduška těžké odhadovat. „Záležet bude na chování šejků, kteří disponují většinou ropy," uzavřel.

Litr Natural 95 se dostal pod třicetikorunovou hranici poprvé přibližně za čtyři roky, a to na 29,83 korun za litr.