Nový způsob vydávání občanských průkazů, který je v platnosti od začátku roku, si na vlastní kůži vyzkoušela redaktorka Strakonického deníku Lucie Kotrbová.

„Minulý týden jsem byla na Městském úřadě ve Vodňanech požádat o nový občanský průkaz. Ačkoli vyřizování na úřadech většinou vyžaduje trpělivost, tady trvala celá procedura sotva pět minut. Pracovnice, ke které jsem přišla, se mě zeptala na pár věcí, všechno si sama zadala do počítače, pak si mě vyfotila, podepsala jsem se speciální tužkou a hotovo. Rozhodně je lepší vyřídit všechno pod jednou střechou za pár minut, než běžet nechat se vyfotit, a pak teprve na úřad,“ přiblížila svou zkušenost.

Ve Vodňanech, Blatné i Strakonicích začali pro tyto účely využívat pracoviště, kde se  předtím pořizovaly podklady pro elektronické pasy. Ve Strakonicích chtějí nyní zřídit další dvě místa.  „Ta dvě současná jen s obtížemi stíhají souběžně odbavovat žadatele pasy i o e-občanské průkazy,“ uvedla mluvčí strakonické radnice Irena Malotová.

Kvůli změnám zákonů jednotlivá pracoviště musejí vydávat občanské průkazy i pro lidi z menších měst. Pro Strakonice to znamená, že k nim přešel i obvod patřící do té doby k Volyni.

Strakonice nové buňky musí zaplatit ze svého

Zhruba 45 tisíc obyvatel, takový je v současné době obvod, pro který musí Strakonice od Nového roku vydávat občanské průkazy. Do jejich působnosti v této oblasti totiž přešla podle nové legislativy i Volyně.

„Zároveň  je možné od 1. ledna vydávat občanské průkazy i pro děti mladší patnácti let,“ doplnil tajemník strakonické radnice Jan Tůma.
To jsou dva hlavní důvody, proč na oddělení cestovních pasů a občanských průkazů v ulici Smetanova začalo přibývat klientů. Strakonická radnice tak rozhodla zřídit vedle dvou existujících buněk další dvě pracoviště. Ta zaplatí ze svého, stát by obě dohromady měla do 350 tisíc korun. „Budou umět kromě pasů i kompletní agendu pro oba typy občanských průkazů bez čipu i s čipem.  Zařízení bude umět vyplnit žádost, vydat doklad, odeslat reklamaci,“ vysvětlil tajemník.

Součástí pracoviště budou dva monitory, stativ s fotoaparátem, tablet  a další zařízení. Místo vybudované buňky bude v tomto případě fotoaparát na stole a za ním paraván. To vše bude v rámci prostor, které oddělení už má, jiné potřeba nebudou. Postup je obdobný jako u pasu. Fotografie se uloží a jako příloha odešle i se žádostí. To vše  poputuje do státní tiskárny cenin, kde průkaz připraví, v případě přání klienta i s čipem.

Další zaměstnance ve Strakonicích po zřízení nových pracovišť přijímat nebudou. „Dosud měly dvě pracovnice na starost pasy a dvě občanské průkazy. Od podzimu je školíme a všechny budou moci dělat všechno. To znamená, že si  klienty podle konkrétního zájmu budou moci libovolně rozdělit mezi sebe. V reálném čase budeme tedy obsluhovat čtyři najednou,“ doplnil Jan Tůma.

Pracoviště by v ideálním případě měla být v provozu v průběhu druhého čtvrtletí. Ministerstvo vnitra garantuje nejzazší termín 1. července.

Maximum, které město za vybavení obou nových pracovišť zaplatí je 350 tisíc korun. Strakonice cenu neovlivní. Dodávka zařízení  se děje prostřednictvím ministerstva vnitra, které má nasmlouvané své dodavatele. Na úrovni svazu měst a obcí se sice jedná o možné podpoře, ale zatím bez konkrétního výsledku. Podle tajemníka to ale i tak nebude ztrátová záležitost. Jen v uplynulém roce se na správních poplatcích na oddělení evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů vybralo 1,1 milionu korun.

Od 26. června nebude  možné vycestovat do zahraničí s dětmi, které jsou jen zapsané v pase rodičů. Platnost těchto zápisů definitivně skončí. I dětem mladším 15 let mohou  rodiče k těmto účelům nechat vystavit občanský průkaz (dostačující  pro cestování do zemí v rámci EU ) nebo cestovní pas. Správní poplatek za OP je 50 korun a CP je 100 korun.