Od 1. července vyjede nová linka městské hromadné dopravy. Bude mít číslo pět, výjezdové i návratové místo bude mít u vlakového nádraží a půjde o okružní linku navazující na příjezdy rychlíků v každou lichou hodinu včetně víkendů.
Řekl to včera ředitel ČSAD STTRANS Strakonice Vladimír Warisch. „Půjde o malý autobus pro 25 sedících lidí. Jedna jeho zastávka bude na Velkém náměstí v místech, kde už dříve autobus stavěl, a to v blízkosti lékárny U Červeného hroznu," informoval Vladimír Warisch.
Zastávka bude do trasy zařazena na žádosti místních lidí. I když anketa mezi čtenáři Strakonického deníku vyzněla loni jasně proti návratu autobusů na Velké náměstí. Nechtělo je sem na 75 procent lidí hlasujících v internetové anketě. „Už takhle chvilkami nevíme, kde nám hlava stojí. Když se do toho zamotá autobusu, bude to mela," řekl včera jeden z oslovených řidičů. Jméno říci nechtěl, je totiž zaměstnancem jednoho z místních podniků. Redakce ale jeho jméno zná.
Dopravce připravuje i změny jízdních řádů MHD. Podrobnosti ale Vladimír Warisch tají. Stejně tak trasu linky číslo pět. „ Na zveřejnění změn je ještě čas. Ale slibuji, že se k lidem dostanou včas. Jednu zprávu říci mohu hned – jízdné v městské hromadné dopravě neměníme," řekl Vladimír Warisch.
Nyní stojí cesta v MHD, která má tři linky, osm korun pro I. pásmo a 10 korun pro II. pásmo. Pokud si zakoupíte jízdenku v autobuse, připlatíte dvě koruny. 

MHD  č. 5

– Začne jezdit od 1. července a bude navazovat na příjezdové časy vlakových rychlíků.
– Spoj bude mít startovací místo u vlakového nádraží.
– Půjde o malý typ autobusu pro 25 lidí, aby mohl projíždět křižovatkou ve tvaru osmičky u budovy České spořitelny.

Kdy bylo nejhůře? Asi v létě 2008, říká Vladimír Warisch

Když byl v roce 2002 tehdejší podnik ČSAD Strakonice na prodej, bylo nutné zachovat autobusovou dopravu za každou cenu. A protože Strakonice jako město by na tuto možnost finančně nikdy nedosáhlo, muselo dojít ke spojeneckému svazku. „Svazek měst a obcí Strakonicka hledal partnera, který by do tohoto spojení šel. Tehdy tady bylo 17 dopravců," vzpomíná místostarosta Pavel Pavel. Nakonec došlo ke spojení s ČSAD, které se nakonec ukázalo být jako nejlepší. Dohoda „půl na půl" vyhovovala oběma stranám a byla počátkem vzniku společnosti známé jako ČSAD STTRANS Strakonice.
Od samotného začátku je v čele této společnosti Vladimír Warisch. „Hrozně rychle to celé uteklo. To je první, co se mi vybaví v souvislosti se vznikem společnosti," říká Vladimír Warisch.
Podle něj je mnohem důležitější léto roku 2008. Nástup světové krize. V tomto období se vážně dalo uvažovat o tom, kdo na pracovním trhu vůbec přežije. „Euro bylo 22,92 za korunu a nafta stoupala do závratných výšin. Doprava je bohužel indikátorem hospodářství, i proto jakákoliv krize na ni dopadá jako na jednu z prvních," pokračuje Vladimír Warisch. Situaci neulehčil ani fakt, že pro mnoho lidí z vrcholného managementu bylo setkání s krizí jejich vůbec první zkušeností v životě.
Současný ČSAD STTRANS už představuje firmu, která je na trhu pevně uchycena. V současné době zaměstnává 165 lidí a její čistý zisk po zdanění byl loni 6 607 000 korun. Uplatnění našla jak v kamionové dopravě, tak i autobusové. Kromě okresu provozuje i linky na Prahu a Brno. Právě spoje na Prahu zaznamenají od 1. května změnu. „Odjezdové časy budou v celou hodinu nebo půl, aby si je cestující lépe pamatovali," vysvětluje Vladimír Warisch.
Otazníkem budoucnosti je již roky očekávaný společný terminál pro autobusovou a vlakovou dopravu. Vladimír Warisch předpokládá, že k jeho výstavbě může dojít v roce 2015. Cílem je, aby ho v plné režii provozovala právě společnost ČSAD STTRANS Strakonice a vytvořila tak mnohem důstojnější vstupní bránu Strakonicka.

Z historie dopravy

– První veřejnou dopravu prováděla v roce 1921 Správa poštovní automobilové přepravy.
– V roce 1928 jako konkurent nastoupily Čs. státní dráhy přepravou osob i nákladů.
– O tři roky později (1931) byly ustaveny Jihoč. podniky pro automobilovou dopravu a.s. s 51 procenty podílu státu (JAS). V roce 1945 byly začleněny k ČSD.
– Poštovní doprava a silniční dopravy ČSD utvořily k 1. lednu 1934 jednotnou státní organizaci. Tehdy vznikly také vozovny ve Strakonicích, Vodňanech, Blatné a Volyni.
– V roce 1948 byl vytvořen sloučením silniční dopravy ČSD a začleněním soukromníků n. p. ČSAD s krajským ředitelstvím v Č. Budějovicích.