Tiskové prohlášení budoucí vládnoucí koalice – Strakonická Veřejnost, ANO, ODS a Volba pro město – je neměnné a zavazující. Řekl to lídr Strakonické Veřejnosti a kandidát na post starosty města Břetislav Hrdlička. „Stvrdili jsme ho svými podpisy a rukoudáním. Pro mě je tím pádem nepřekročitelné," uvedl v rozhovoru pro Strakonický deník.

Znamená to, že v průběhu času k žádným změnám nebo úpravám nedojde?
Přesně tak. Všichni jsme se na tom tak domluvili a budeme na této verzi trvat. Nevidím v naší koalici nikoho, kdy by měl důvod naši úmluvu porušit a ani nevím, proč by to dělal. Osobně nemám důvod někomu nevěřit.

Ve vašem prohlášení jsou body, které jsou příčinou mnoha konzultací. Jistě pro vás není novinkou, že jde zejména o městkou hromadnou dopravu zdarma, svoz komunálního odpadu zdarma, snížení energií. A všichni, kteří na toto téma hovoří, mají společnou otázku – jsou tyto zásahy proveditelné?
Jsme si naprosto jistí, že se to těchto záležitostí obujeme ze všech sil. Reálná je hromadná doprava zdarma. Tam není třeba moc úprav.

Od kdy?
Chceme od příštího roku, ale do konce roku letošního chceme vrátit jízdné zdarma pro důchodce a žáky. Co se týká důchodců, tak pro všechny, kteří dovrší důchodového věku včetně invalidních důchodců. To je otázka organizace. Sice budeme muset vydat průkazky, ale to není taková potíž.
Od příštího roku budeme pracovat na tom, aby hromadná doprava byla zadarmo pro všechny.

Kde chcete vzít peníze?
Zase v dopravě, její reorganizací. Chceme, aby se lidé z Habeše dostali do města dříve než ze Strakonic do Českých Budějovic.

A co odpad zdarma? Pokud nebudou poplatky, bude to stát Strakonice kolem 18 milionů korun ročně. A kde je chcete vzít, když jsou Strakonice podle koalice zadlužené? Kdo to zaplatí?
Chceme zpracovávat komunální odpad tak, abychom jako město na tom spíš vydělávali, než platili.

Co to znamená?
Více k tomuto tématu prozatím říkat nechci. Jsme teprve na začátku a nechali jsme se inspirovat v jiných městech, kde takový systém již funguje. Zatím je všechno v jednání.

Neprozradíte alespoň jméno města, kde svoz odpadu zdarma funguje?
Opravdu ne. Je to otázka technologií, i když určitý směr už jsme nastínili. Ale k podrobnějším informacím nemám oprávnění.

Můžete alespoň prozradit, zda vám pomáhají nějací odborníci?
To potvrdit mohu. Máme kole sebe lidi, kteří nám nabízejí určité možnosti. Vše se zatím jeví, že se tento záměr může podařit.

Stejná otázka jako u městské hromadné dopravy – kdy bude ve Strakonicích svoz komunálního odpadu zdarma?
V tento okamžik to říct nemohu. Možná to bude za pět let. Neděláme si iluze o tom, že do Strakonic přineseme zlatý důl, zaplatíme, seženeme. V podstatě ještě ani nejsme potvrzeni ve funkcích. Ustavující zastupitelstvo je 6. listopadu. Teprve až potom začneme zjišťovat možnosti. Možná, že objevíme rezervy přímo v hospodaření města. Kdo ví. Hodně peněz šlo na propagaci a podobné věci. Nebudeme si zakládat na osobních pomnících.

Po volbách jste pro čtenáře našeho Deníku řekl, že za čtyři roky už třeba nemusíte vůbec kandidovat. Ale svoz odpadu zdarma byl jedním ze slibů Strakonické Veřejnosti. A najednou říkáte, že se to může podařit třeba za pět let. Jenže volební období trvá čtyři roky. Chápete, že u toho pak už nemusíte být?
Přesně tak. Děláme to pro sebe i naše děti.

Neboli že ten, kdo případně přijde po vás, v tomto záměru bude pokračovat?
Nejsem si jistý. Ti, co byli před námi, nedělali cíleně věci, které my máme v úmyslu. Přesto my je dělat chceme. Kdo přijde po nás, to je na vůli lidu. Vůbec to neděláme proto, abychom za čtyři roky znovu uchopili vedení a dodělávali svoji práci. Naším cílem bylo ovlivnit dění ve městě a pokud se nám podle lidí bude dařit, pojedeme dál. Rádi bychom kandidovali, ale čtyři roky jsou dlouhá doba a roli hraje mnoho aspektů věk, práce, rodiny.

Nenecháváte si tak trochu otevřená vrátka pro případ, že by to nevyšlo?
V žádném případě. Svoz odpadu zadarmo budeme prosazovat, řešit a budeme ho chtít. Ale jestli se nám podaří za čtyři roky… My jsme neslíbili, aby lidi přišli za dva roky s tím, že nemusí platit odpad. Budeme se snažit a možná, že nám to i za ty dva roky vyjde, ale jde o složitá jednání. A jestli jsou pro někoho otevřená vrátka, tak pro nás ne. Nejsme velká politická strana a máme jen jeden pokus. Pokud to teď zvoráme, už nikdy u moci nebudeme. Budeme se snažit splnit, co jsme slíbili. I za tu cenu, že i když se to nepodaří, bude vše doslova tak našlápnuté, že další vedení bude moci vše dokončit.

Jak přistoupíte k jak vy říkáte „našlápnutým" věcem z minulého vedení? Rozjetá jednání kolem zahájení výstavby Severního půloblouku nebo převod nádražní budovy od Českých drah do majetku města?
Co se týká půloblouku, tak je i v našem zájmu, aby začal. Doprava v ulicích 5. května, Komenského a Katovická, to je výpadovka na Plzeň. Odbor dopravy spočítal, že tudy projede 1700 kamionů denně! To je hrozné číslo. Už jsme jednali na kraji a bylo nám řečeno, že žádná velká jednání nebyla. Takže to byly předvolební sliby, které zněly 16 let. Kraj vykoupil pozemky, město také, takže je čas investovat. Jenže v tuto chvíli nevíme, zda těch 100 milionů, které město musí dát, vůbec v kase jsou.

A co nádražní budovy?
Že by město kupovalo nádraží, nevím. Tento plán tu byl, to ano, ale od něj město ustoupilo. Pokud něco ujednali dopředu, těžko říct. Zabývat se tím určitě budeme.

Zase se vrátíme do okamžiku hned po volbách. Řekl jste, že chcete být starostou a mít vedle sebe jednoho svého místostarostu – Helenu Brejchovou. Druhá židle tak byla volná – třeba pro koalici. Stále to platí?
Částečně. Že budu kandidovat na starostu a že jedno křeslo místostarosty připadne pro Helenu Brejchovou, platí. Novinkou je, že druhé je pro mého dalšího kolegu ze Strakonické Veřejnosti Milana Jungvirta. Dohodli jsme se na tom v koalici.

Hodně silné a sebevědomé. Nebáli se třeba koaliční partneři si o jedno křeslo říci?
Pokud by se báli říci svůj názor, nemá cenu dělat starostu.