Od září funguje na základní škole Povážská výuka mimořádně nadaných dětí. Škola zůstane i po roce jedinou na okrese, která se do takového projektu pustila.

„Pro velký úspěch máme v plánu otevřít v září další třídu. Doslechli se o ní i rodiče ze Čkyně (PT), a protože nemají ve svém okolí podobně zaměřenou třídu, budou každý den vozit své dítě k nám,“ řekla třídní učitelka letošních prvňáčků Denisa Palečková.

Ta má ve třídě celkem devatenáct dětí. Pět z toho je mimořádně nadaných a kromě běžné výuky dostávají navíc další úkoly. Mimo to se mohou věnovat v hodinách i svým zájmům, ve kterých vynikají.

Podle výsledků si kolektiv s nadanými dětmi opravdu vyhovuje. „Nadaní dělají některé věci navíc a ostatní se jim snaží vyrovnat a zajímají se o jejich práci, to je žene dopředu. Naopak nadané děti se naučí naslouchat druhým a vnímají, že nejsou jen ony a jejich názory,“ vyjmenovala některé z kladů integrace učitelka.

Zvládnut třídu s nadanými dětmi je nápor hlavně pro učitele. „Kantoři si ve třídě s nadanými dětmi nevystačí jen s tím, co doposud uplatňovali v běžných třídách. Výběr takového učitele není snadný. Musí to být někdo, kdo má touhu se neustále vzdělávat. Příští rok budeme mít už dva speciálně školené pedagogy,“ říká zástupkyně ředitele ZŠ Povážská Zdeňka Pletková.

Práce v integrované třídě mému synovi vyhovuje. Nebaví ho monotónní práce, ale tady ví, že když zvládne učivo, může se věnovat svým zálibám,“ chválí si výuku maminka jednoho z nadaných prvňáčků Jitka Pavlíková. U jejího syna přišla na nadání učitelka v mateřince. Ta rodičům doporučila návštěvu poradny, kde vše potvrdili.

„Jakub má prý matematicko – technické nadání. Když byl malý, všimla jsem si, že je hodně zvídavý. Měl ale problémy se soustředěním. Chvílemi jsem se bála, aby vůbec první třídu zvládal, ale škola ho baví. Už od školky se tam těšil. Říkal, že chce poznávat nové věci. Ale hlavně prý ty složité, protože co je jednoduché, to ho nebaví, není to prý nic pro něj,“ říká Jakubova maminka.

„Škola mě baví. Nejlepší je to ve chvíli, kdy se mohu zajímat o rytíře a historii,“ prozrazuje sedmiletý Jakub Pavlík, který chce být jednou lékařem a pomáhat lidem.

Nadaní žáci vyžadují neustálou pozornost. „Jsou zvídaví a chtějí ukojit svoji touhu po poznání. Je potřeba se o jejich dar zajímat a podchytit ho včas, než začnou stagnovat. To je také hlavním cílem první třídy. Od druhého ročníku se už začíná více najíždět na individuální plány výuky,“ vysvětlila třídní učitelka nadaných dětí Denisa Palečková.

Nové výuce se musela přizpůsobit i škola. Kromě počítače mají děti ve třídě k dispozici například nejrůznější knihy, encyklopedie a další pomůcky, které uspokojí jejich touhu po získávání nových informací.