Jihočeský krajský úřad rozhodl, že nebudou mít „významný vliv na životní prostředí“, tudíž nemusejí projít zdlouhavým posuzovacím procesem EIA. Jeden z důležitých přípravných kroků tak mají silničáři zdárně za sebou.

ŘSD chce do velké modernizace silnice investovat v příštích letech několik miliard korun. Západní alternativa k budované dálnici D3 se dočká rozšíření ze dvou natři (u Českých Budějovic na čtyři) pruhy, mimoúrovňových křížení i nových obchvatů.

Stav silnice je dlouhodobě předmětem kritiky, v obcích stižených tranzitní dopravou (Dasný, Češnovice) se už několikrát konaly demonstrace za odvedení aut mimo zástavbu. Právě tady vzniknou nové přeložky mimo obce. Na silnici je i řada úseků,kde často umírají lidé; jsou označeny křiklavou cedulí se smrtkou. Silnice totiž dávno nesplňuje soudobé normy, nemá například žádný prostor za krajnicí.

„Navrženými stavebními úpravami dojde ke zvýšení kvality dopravy a odstranění rizika značné nehodovosti z důvodu nedostatečné šířky silnice, ke zvýšení komfortu jízdy při zachování stávající trasy silnice a stávajícího silničního pozemku,“ píše se v dokumentaci. Zvoleno je šířkové uspořádání bez svodidla (fyzického oddělení), ale se širokým dělicím pásem. Podobně silničáři vylepšili například úsekI/3 Mirošovice – Benešov.

Silnice I/20 České Budějovice – Písek – Plzeň – Karlovy Vary je součástí mezinárodního tahu E49. V kombinaci s D4 ale slouží hlavně pro cesty z Prahy na jih a naopak. Modernizace 36 kilometrů od Písku na jih k Pištínu by měla probíhat v letech 2022 až 2025, 13 kilometrů k Budějovicím v letech 2021 až 2024 (běží územní řízení). V přípravěje i severní spojka v Českých Budějovicích, která má propojit silnici I/20 s dálnicí D3 (výstavba 2020 až 2022).