Soutěž se týká všech tratí vyjma takzvaných šumavských lokálek, které provozuje firma GW Train Regio. První tendr kraj zrušil, nabízené ceny připadaly vedení kraje vysoké. Leo Express z nové soutěže odstoupil, protože uspěl v tendru Zlínského kraje a vlaky, které chtěl využít v jižních Čechách, nasadí na Zlínsku. Řekli to hejtmanka a radní pro dopravu Jiří Švec (STAN).

Kraj vloni zrušil dva tendry na 15 let v hodnotě téměř 11 miliard korun. V obou případech totiž obdržel jen jednu nabídku, a to od Českých drah. Ta přitom byla proti dosavadní smlouvě výrazně dražší. Národní dopravce zdůvodňoval razantní zvýšení ceny vysokými nároky kraje, které si vynutily nasazení těch nejmodernějších vlaků z flotily ČD. Podobného rozčarování z nabídkového řízení se dočkali i Plzeňští.

Místo snů o úsporách přišlo rozčarování

Počáteční představy krajů o tom, jak díky liberalizaci regionálních železnic výrazně ušetří, berou postupně za své. Desetileté smlouvy krajů s Českými drahami končí letos v prosinci a drtivá většina hejtmanství sáhla znovu po přímém zadání bez soutěží. Soukromí dopravci zatím uspěli kromě Zlínska jen u neelektrifikovaných spojů v Ústeckém kraji a na jedné lokálce na Pardubicku.