O kus dál se zase posunula realizace dálnice D3, která má spojit jižní Čechy s Prahou a Rakouskem. Na jihu Čech chce Ředitelství silnic a dálnic ČR v letošním roce zahájit stavbu posledních dvou úseků k rakouské hranici - Kaplice Nádraží - Nažidla a Nažidla - Dolní Dvořiště. Jejich projektová příprava se sice zdržela, kvůli bažinatému terénu, ale vykupují se pozemky a podle ministra dopravy Martina Kupky se mají začít stavět. Hotové by měly být v roce 2026. Aktuálně se v Jihočeském kraji staví tři dálniční úseky o celkové délce 28,4 kilometrů. Od Českých Budějovic až po Kaplice Nádraží.

Součástí stavby u Českých Budějovic jsou mimo jiné tunel Pohůrka, jen ten má přijít na více než miliardu korun a estakáda přes údolí Malše u Vidova. Zprovoznění tunelu Pohůrka předpokládá ŘSD v roce 2024. Termín zprovoznění jednotlivých úseků u Českých Budějovic je nyní stanoven nejpozději na rok 2024. „Dřívější zprovoznění jednotlivých částí bez tunelu je možné, ale je předmětem probíhajících jednání a posuzování dopravního modelu města České Budějovice,“ říká Adam Koloušek z tiskového oddělení Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Ve středních Čechách Posázavím

Tento týden se také s více než 40 zástupci středočeských měst a obcí setkal ministr dopravy Martin Kupka na pracovním jednání o přípravě výstavby středočeské části dálnice D3, které se uskutečnilo v Jílovém u Prahy. Spolu se zástupci Středočeského kraje a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) představil aktuální stav, další kroky přípravného řízení a diskutoval se zástupci obcí jejich připomínky k plánované trase a možná kompenzační opatření související s výstavbou dálnice.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se přijel podívat, jak pokračuje výstavba úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem
Rok 2023 nebude k řidičům štědrý. Nových dálničních úseků přibude jen málo

„Jsem přesvědčen, že otevřená komunikace a férové jednání se zástupci místních samospráv je klíčové proto, abychom v dohledné době posunuli středočeskou část D3 co nejblíže k realizaci. Dnes jsem představil aktuální situaci v přípravě D3 a jednal jsem o připomínkách měst a obcí podél připravované trasy,“ uvedl po jednání ministr dopravy Martin Kupka.

Odpor až u Ústavního soudu v Brně

Kolem trasy vedené Posázavím se totiž dlouho vedou spory, které dospěly až k nejvyšším soudním instancím. Část obyvatel sídel v trase budoucí dálnice se totiž obává zvýšené ekologické zátěže a někteří kritici trasy míní, že by se našla i k přírodě šetrnější a méně nákladná alternativa.

Podle stanoviska ministerstva dopravy ale trasování středočeské části dálnice D3 v tzv. západní variantě, tedy přes oblast Posázaví, bylo s definitivní platností potvrzeno v listopadu 2021, kdy Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost ve věci první aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. Tím definitivně potvrdil platnost aktualizovaných ZÚR a ukončil tak dlouholetý spor o vedení dálnice. V návaznosti na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu pak následně v listopadu 2022 Ústavní soud v Brně odmítl stížnost spolku Krajina 2000 a obce Okrouhlo u Prahy.

Dopravní modely

„Dopravní modely opakovaně prokázaly, že neutěšenou dopravní situaci na jih od Prahy nemůže vyřešit pouhé zkapacitnění stávající silnice I/3, jak navrhují někteří odpůrci připravované dálnice. Například přes Jílové, kde jsme dnes jednali, prochází silnice II. třídy, po které projede měsíčně 250 tisíc vozidel. Přímo centrem obce. Bez vybudování nové dálnice se nám nikdy nepodaří snížit místní dopravní zátěž,“ dodává Martin Kupka.

Vizualizace podoby českobudějovického nádraží.
Letos se Jihočeši mohou těšit na nové silnice, nádraží i sportoviště

Vloni v listopadu podalo ŘSD žádost o vydání územního rozhodnutí na všech pět dálniční úseků a související přivaděče. ŘSD využilo možnosti, které mu dává nová legislativa pro vedení územního řízení.

Geotechnický průzkum

Příprava stavby běží dál. „Kromě probíhající inženýrské činnosti pro získání územního rozhodnutí, o které je již požádáno na Krajský úřad Středočeského kraje na celý úsek dálnice, probíhá také v trase dálnice již od začátku loňského roku velmi podrobný geotechnický průzkum. Jeho výsledky budou k dispozici na konci letošního roku a poslouží jako stěžejní podklad pro zpracování dokumentace pro stavební povolení,“ představil aktuální stav přípravy generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

„Na konci loňského roku byla také zahájena jednání s vlastníky pozemků v katastrálním území Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem dotčených realizací podrobného geotechnického průzkumu pro most Sázava a pro tunely Luka a Kamenná Vrata, které budou realizovány prostřednictvím ražby průzkumných štol,“ doplnil Radek Mátl. Průzkum je v lokalitě zvlášť důležitý, protože se jedná o oblast dotčenou v minulosti dolováním zlata.

Stavba obchvatu Dolní Lhoty začala loni v létě.
Obchvat Dolní Lhoty na zimu usnul, řidiči se po silnici projedou už příští rok

Středočeská část dálnice D3 bude po svém dokončení měřit 58,5 kilometru. Dálnice se napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky. S Benešovem ji propojí šestikilometrová Václavická spojka. Součástí stavby má být mimo jiné deset mimoúrovňových křižovatek, sedm tunelů o celkové délce sedm kilometrů či most přes řeku Sázavu.