VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krabičky nejsou jen kila dolů. Je to styl života

Jižní Čechy – Za jedenáct dnů jsem shodil přes šest kilogramů, říká Petr (46) ze Strakonicka. Co je ale nejdůležitější? Rozhodnout se, dodává.

10.4.2012
SDÍLEJ:

Šéfredaktor Strakonického deníku Petr ŠkotkoFoto: archiv Deníku

Krabičkový tým Deníku má za sebou sedm dalších dnů. Některé členky získaly pro přípravu stravy do krabiček i svou rodinu, své protějšky. Důkazem toho, že tento způsob zdravé a vyvážené stravy není jen pro ženy, je i náš kolega Petr Škotko ze Strakonického deníku. Má za sebou krabičkové tři čtvrtiny roku, a proto jsme i jeho požádali o rozhovor. Rovnou přiznávám, že mu až závidím jeho vůli a výdrž, s jakými se do krabičkování pustil.

Na začátku musí být motiv. Jaký byl ten váš?

Nespokojenost sám se sebou. V naší rodině nikdy nebyli hubeňouři, ale začalo mi vadit, že mi visí břicho přes pásek až moc. Prostě jsem si řekl, že ještě nemám věk na to, abych se spokojil s postupným kynutím a nalháváním sám sobě, že je to všechno vlastně v pořádku. Pohled do zrcadla nelže. Najednou jsem dostal chuť něco dokázat. Okolí i sám sobě. Obojí je dost silná motivace.

Měl jste již předtím nějakou zkušenost s redukcí váhy? A s jakým výsledkem?

Sportuji odmalička, ale potíže s váhou jsem měl v podstatě celý život. Prostě jsem byl vždycky „prostorově výraznější“ než ostatní. Ve svých 19 letech jsem si při sportu přivodil úraz a následovala operace. Ty pak nakonec byly čtyři nehledě o menších zraněních, která si však vyžádala berle. Spojení nepohyblivosti, sklonu k nabývání váhy, chuti k jídlu – to byly tři kombinace, které mne postupem času překulily přes stokilogramovou hranici. Zpátky přes ni jsem se pak už nikdy nedostal. Do posilovny chodím asi 12 let, ale redukce váhy se moc nedostavovala. Neuměl jsem skloubit správnou stravu a cvičení tak, aby to mělo žádoucí výsledek. Bohužel, až za dlouho jsem pochopil, že nevzdělanost hraje roli i v tomto směru.

A to nejdůležitější, proč změnit stravu?

V první řadě vlastní rozhodnutí do toho jít. Pokud to nemáte v hlavě srovnané a nechcete sami něco dokázat, nemáte moc šancí na úspěch. Sázky, pokusy a podobné důvody moc dlouho nevydrží. Hubnutí není jen chuť sundat kila a cítit se dobře. Znamená to změnu životního stylu v podstatě do konce života. V opačném případě přijde jo-jo efekt, na kterém už tolik tzv. odborníků založilo kariéru. Je to ale jen selhání vlastního přesvědčení a vůle. Dalším rozhodujícím faktorem byla návštěva odborníků – výživové poradkyně z Blatné a jejího muže, instruktora fitness. I když jídlo hraje největší roli v procesu hubnutí, bez pohybu je to nedodělané. Při hubnutí dochází k úbytku tuku, ale i svalové hmoty. Tu je třeba udržet v přijatelné míře. A bez profesionála to nejde.

Můžete čtenářům říct, jak vypadal váš startovací jídelníček?

Mám několik jídelníčků, protože v podstatě jde o návod. Naučí vás to, co kde máte kupovat a kombinovat. Nejde totiž o speciální potraviny, ale o ty, které koupíte v každém obchodě a marketu. Jen je správně nakombinovat a jíst v pravidelných intervalech. Já osobně jím asi po třech hodinách šestkrát denně. Tělo nesmí hladovět – musí mít dost surovin na to, aby fungovalo a nemuselo ukládat „na horší časy“. Člověk se ale nesmí bát jednou za čas zhřešit. I to k celé „terapii“ patří. Můj první jídelníček byla vlastně celková očista organismu. Jedl jsem osmkrát denně po dvou hodinách a v mé stravě bylo úplně všechno – listová strava, ryby, bílé maso, tmavé pečivo, tuky, cukry, bílkoviny. A pití – asi dva litry tekutin denně, i džusy a čaj. Ale zájemce o přesné znění musím zklamat – byl šitý na míru podle mé váhy (124 kg), výšky (186 cm), věku (45 let), odhodlání (velké), práci, zdraví, pomoci rodiny i podle toho, co mi chutná. Takže není možné jej použít na každého. Například člověk s nemocným srdcem by mohl mít velké problémy. Nezbývá než zajít za odborníkem. Jedno ale mohu říci – za jedenáct dnů jsem shodil přes šest kilogramů. Cíleně, pochopitelně. I to hlídá poradce.

Kolik měsíců se tak stravujete a   s jakým výsledkem?

Ve svém projektu jedu od konce loňského července a můj úbytek na váze je nyní od 13 do 15 kilogramů. Můj jídelníček tvoří běžně dostupné potraviny – maso (převážně bílé), rýže, těstoviny, brambory, ovoce, zelenina, sýry. Vše nízkotučné. V přijatelné míře cukry i tuky. Součástí je i cvičení, také podle osobního rozpisu.

Prozradíte nějaké fígle, které máte na sobě ověřené, že fungují?

Nevím, zda se dá mluvit o fíglech, ale spíše o radách. V první řadě fakt musíte chtít sami. Nikdo vás nedonutí, pokud nemáte vůli to dokázat. Vybavte se trpělivostí – není to znát hned a kromě toho se tělo brání. A velmi silně. Věta „Kousek dortu mě nezabije“ je cestou do pekel. Nezabije, pokud se na zákusek připravíte sestavením jídelníčku. Za všechno existuje náhražka, stačí se jen zajímat. Cítíte například, že potřebujete sladké? Nechte tatranku ležet a dejte si colu. Účinek je stejný, ale rychlejší – v cole nejsou tuky, které vstřebávání cukru do krve brzdí. Požádejte své okolí, aby vás nezkoušelo a nedělalo vám slaboduché žertíky. Cesta, na kterou se vydáváte, je sama o sobě dost těžká. Boj s hloupostí vám ji určitě neulehčí. Připravte se na otázku „Co budeš dělat, až zhubneš?“ Já odpovídám: „Hádej.“ Neboli chytrému napověz… A hlavní rada – nikdy není pozdě začít. Nestyďte se jít za někým, kdo tomu rozumí. Hubnutí tak, abyste se netrápili hlady, je docela věda.
Ale pokud chcete uspět, smiřte se s tím, že musíte ze svého jídelníčku vymazat smažená jídla, brambůrky, zákusky, bílé pečivo, běžné salámy, tučné sýry, časté slazení, solení, pivo a mnoho dalších věcí. Pokud zjistíte, že se bez nich obejdete – alespoň v časté míře – máte napůl vyhráno. Vše se vlastně točí kolem jednoduché rovnice hubnutí: nižší příjem než výdej.
A na závěr ještě ukázka, jak důležitá je pomoc rodiny. Při svém očistném jídelníčku jsem si denně vozil do práce také pět piksliček s přesně odváženým jídlem. Neumím si představit, že bych to dělal každý večer sám. Takže já jsem sice za hrdinu, že hubnu, ale v pozadí je obrovská ochota mojí ženy Martiny mi pomáhat a třeba si i svoje jídlo vzít bokem tak, abych se netrápil. A neodmyslitelný je i humor. Jednou se tělo bránilo tak moc, že jsem dvě hodiny mezi jídly strávil chůzí mezi ledničkou a televizí. Otevřu lednici, podívám se do ní, zavřu lednici, přejdu k TV, přepnu program, vrátím se k lednici… A čas stojí, nikam se nehýbe. A do toho se ozve věta: „Miláčku, v té lednici nikdo není…“

Autor: Alena Pancerová

10.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Ostatní zpracovatelé masa, ryb a příbuzní 15 800 Kč

Ostatní zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci ostatní zpracovatelé masa. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15800 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Jedná se o balící práce, KONTAKT: Mykola Kostan, tel.: 608885206. Pracoviště: Královský styl s.r.o.- pracoviště vodňany, Radomilická, č.p. 886, 389 01 Vodňany. Informace: Kostan Mykola, +420 608 885 206.

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 18 000 Kč

Hlavní účetní hlavní účetní. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: , - vedení účetnictví příspěvkové organizace, - praxe v oboru výhodou, Možnost prodloužení pracovního poměru na dobu neurčitou, Zkušební doba 3 měsíce, VÝHODY: příspěvek na penzijní připojištění, závodní stravování, 5 týdnů dovolené, KONTAKT: Havelková Jaroslava, tel.: 383412321, e-mail: havelkova@soublatna.cz, Ing. Miroslav Čapek, tel. 383412322. Pracoviště: Střední odborné učiliště blatná, U Sladovny, č.p. 671, 388 01 Blatná. Informace: Jaroslava Havelková, +420 383 412 321.

Gastronomie - Gastronomie Pomocní kuchaři 12 200 Kč

Pomocní kuchaři pomocný/á kuchař/ka. Požadované vzdělání: nižší střední. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Jedná se o pomocné práce v kuchyni, 12 hodinové směny, Pracovní poměr na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení, Mzda: od 12.200,-Kč + odměny (mzda bude předmětem osobního jednání), KONTAKT: Mgr. Hejduková Dana, tel.: 602366130, e-mail: hejdukova@volynskalecebna.cz. Pracoviště: Nemocnice volyně s.r.o., Husova, č.p. 401, 387 01 Volyně. Informace: Dana Hejduková, +420 602 366 130.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 130 Kč

Obsluha ostatních strojů na výrobu a úpravu textilních, kožených a kožešinových výrobků jinde neuvedená seřizovač - úsek výroba přádelny 2626. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 130 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Jedná se o práci v textilní výrobě, obsluha strojů na výrobu a úpravu textilních, kožených a kožešinových výrobků, Pracovní poměr na 1/2roku s možností prodloužení, POŽADAVKY: vzdělání nejlépe technického směru - v oboru mechanik seřizovač, zámečník,, Práce na 2 směny, plat: 107,-Kč/hod, po zaučení navýšení, pracovní doba 37,5hod/týden, VÝHODY: týden dovolené navíc, příspěvěk na stravu, KONTAKT: Ing. Vondrysová Anna, tel: 383 605 313, e-mail: anna.vondrysova@tonak.cz, osobně na adrese Heydukova 1111, Strakonice - denně od 9 do 11 hod.. Pracoviště: Tonak, a.s. závod strakonice, Heydukova, č.p. 1111, 386 01 Strakonice 1. Informace: Anna Vondrysová, +420 383 605 313.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volejbalisté Strakonic zakončili úspěšnou sezonu.
49

OBRAZEM: Volejbalisté hodnotili úspěšnou sezonu

Studenti se vyptávali seniorů na jejich zážitky z války a života v komunismu.
9

Studenti se učí historii od těch, kteří ji zažili

Nová budějovická hala finišuje s výběrovým řízením

České Budějovice – Do konce července by mohla českobudějovická radnice uzavřít smlouvu s vítězem výběrového řízení na demolici staré a stavbu nové sportovní haly ve Stromovce. Podle náměstka primátora Petra Holického mají firmy odevzdat své cenové nabídky do konce tohoto týdne.

OBRAZEM: Mladí atleti měli na programu okresní soutěž škol

Strakonicko - Okresní kolo v lehkoatletické všestrannosti prvního stupně základních škol bylo na programu nyní v úterý.

Vodňanská rybářská fakulta je celoročně otevřena také veřejnosti

Vodňany - Dozvědět se více o vodě, zúčastnit se workshopů, uvolnit se při józe, navštívit řadu tématických výstav, nebo si to aktivně užít na úhořím a laném hřišti.

Kam můžete vyrazit za kulturou?

Strakonicko - Tipy Deníku na volný čas.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT